preloader
search-icon

прогнози

Кібербезпека, соцмережі, відносини з ЄС: що готує 2020-й

Кінець року — доволі символічний час для роздумів над тим, що чекає Україну та світ у наступні 12 місяців. Ми запитали п’ятьох експертів «Інтерньюз-Україна» про їхні прогнози щодо кібербезпеки, протидії фейкам, соцмереж та відносин з ЄС.

Павло Бєлоусов, експерт з цифрової безпеки DSS380

Як розвиватимуться кіберзагрози?

Гадаю, що все продовжиться в бік збору даних та «вдосконалення» технологій для цього. Щодо кібератак, то, скоріш за все, залишиться вектор атаки саме на емоції та почуття людини. Інструментів для захисту пристроїв на сьогодні безліч і обійти їх стає дедалі важче, а от людей все ще легко обдурити, змусити перейти за небезпечним посиланням або завантажити файл з вірусом.

Як провести новорічні свята у кібербезпеці?

Якщо купуєте подарунки близьким, пам'ятайте про «правильну» оплату в інтернеті:

  • зробіть собі окрему віртуальну платіжну картку для оплати в мережі. Переводьте на неї таку суму, яку й плануєте витратити;
  • купуйте в перевірених магазинах;
  • товар може бути зі знижкою, але не «космічною».
  • обходьте стороною сайти/оголошення (особливо ті, які зовсім нещодавно з'явилися), де пропонують товар з дуже великою знижкою). Або ж купуйте такі товари лише з оплатою при отриманні.

Хоча б у новорічну ніч відкладіть у сторону свої гаджети :)

Катерина Паригіна, менеджерка проєкту TrollessUA

Чи вдасться позбутися ботів і тролів у соцмережах?

Останні дослідження свідчать про зростання довіри до соцмереж як до інформаційного джерела. Це означає, що й охочих викривити це інформаційне поле знайдеться чимало. Тож позбутися повністю ботів і тролів наступного року – утопічна надія. Однак це не має спиняти боротьбу за чистоту наших стрічок у соцмережах. Адже вплив віртуальних тролів може мати досить відчутні наслідки в реальному житті.

Які методи варто застосовувати для боротьби проти них?

Найкращий метод – це медіаграмотність та критичне сприйняття інформації. Але вони потребують часу та життєвого досвіду, аби «бачити» тролів з перших слів.

Для більш масового використання TrollessUA розробив плагін для Google Chrome. Достатньо його встановити у цьому браузері – і всі підозрілі акаунти будуть відмічені прямо у стрічці. Це швидко та зручно.

Для тих, хто хоче зробити щось більше – запрошуємо до лав КіберЕльфів. Завдяки їм тролям усе важче залишатися непоміченими.

Костянтин Ромашко, керівник аналітичного відділу

Чого нового можемо очікувати від РФ у інформаційній війні?

Наступного року Україна залишатиметься одним із головних об’єктів дезінформації та інформаційної війни з боку Росії. Гадаю, що наративи російської пропаганди щодо України суттєво не зміняться; повторюватимуться меседжі про недодержаву, нацистів, людей, розчарованих у Революції Гідності, громадянську війну в Україні тощо. Водночас російська пропаганда також намагатиметься діяти відповідно до ситуації, під час виникнення криз в українському суспільстві й політиці. Потенційно однією з таких дискусійних і неоднозначних тем для України, якою здатна скористатися Росія, може стати питання запровадження ринку землі в Україні.

Як Україні ефективно протистояти цим новим викликам?

Я би не назвав ці виклики новими, адже інформаційна війна та дезінформація продовжуватимуться і надалі. Щодо методів протистояння, то я би говорив про щонайменше два рівні: громадянський і державний. Перший полягає у відповідальності кожного громадянина, у його/її критичному ставленні до інформації, у здатності до аналізу, у рівні медіаграмотності. Другий – у тих кроках, що їх має бути здійснено на державному рівні (часто у співпраці з громадянським суспільством). Йдеться про вдосконалення законодавства щодо прозорості медійної власності, запровадження курсів медіаграмотності у старших класах шкіл та ВНЗ тощо.

Максим Панченко, аналітик

Як розвиватимуться відносини ЄС та України?

Основний пріоритет української влади стосовно співпраці з Європейським Союзом полягає у подальшій імплементації Угоди про Асоціацію. Втім, Україна вже протягом більше, ніж півроку, наголошує на необхідності внесення змін до Угоди, в першу чергу в тому, що стосується експортних квот. Зважаючи на те, що прецеденти такого перегляду вже існують, а сама Угода справді передбачає можливість її оновлення, це може стати цілком предметним та масштабним напрямом співпраці України з ЄС у 2020-му.

Іншим пріоритетом є укладання ACAA, тобто Угоди про оцінку відповідності та прийнятність промислової продукції (так званий промисловий безвіз). Європейська сторона залишається стриманою у висловленні своєї готовності до роботи над цим питанням, проте наразі вже зрозуміло, що Україна постійно лобіюватиме цей пункт.

Третім пріоритетом можуть стати питання змін клімату, зеленої економіки та цифрових трансформацій. Європейська Комісія визначила для себе ці сфери в якості пріоритетних на наступні п’ять років, в той час, як для України це додатковий та принципово новий простір для зближення з ЄС.

Які ризики цієї співпраці?

До найбільш безпосередніх викликів належать:

  • все більш примирлива риторика зі сторони окремих політиків (наприклад, Президента Франції Макрона) стосовно Росії,
  • завершення будівництва Північного потоку–2,
  • ризик неподовження санкцій проти Росії.

Окрім того, що більше Україна інтегрується до ЄС, то більшим може бути спротив Росії. Це в свою чергу, може вилитися в активізацію військових дій на сході України.

Діана Іщенко, менеджерка з комунікацій

Що буде в тренді у соцмережах наступного року?

Якщо ви ще досі не використовуєте відеоконтент у соцмережах, починайте негайно. У 2020-му споживання відео продовжить зростати. За оцінками міжнародних експертів, сьогодні кожен користувач в середньому переглядає 84 хвилини онлайн-відео на день. До 2021-го цей показник зросте до 100 хвилин.

Ці півтори години враховують перегляд Instagram Stories, чия денна аудиторія вже сягає 500 млн глядачів. Додайте сюди зростання популярності TikTok, і стане очевидно – наступного року успішну контент-стратегію буде складно реалізувати без відео формату.

До слова, про TikTok. Короткі та смішні відео дозволили зібрати цій китайській платформі понад 1,5 мрлд користувачів. Усе більше брендів намагаються увірватися у цей потік танцювальних флешмобів, веселощів та мемів. Медіа та соціальні ініціативи теж починають заходити на платформу зі своїм контентом. Навіть патрульна поліція України завела офіційний акаунт у TikTok. У 2020-му цікавість до цієї соцмережі лише зростатиме.

Ще один помітний тренд – подкасти. Хтось із ваших знайомих наступного року точно почне їх слухати або навіть створювати.

Але як би не зростали нові платформи та формати, у 2020-му усе більше людей практикуватимуть digital-детокс. За даними Smart Insights, 29% користувачів видаляють додатки соцмереж зі свого телефона, бо почуваються перевантаженими. Будьте готові до того, що ваша аудиторія йтиме зі стандартного Facebook у щось більш нішеве, спокійне та корисне для неї.

Схожі події та новини

Подія
Тренінги з журналістики рішень: Як написати матеріал, що змінить життя твоєї громади

У листопаді в Києві відбудуться тренінги з журналістики рішень. Якщо маєте бажання не просто писати, а й впливати на зміни у громаді своїми журналістськими матеріалами, реєструйтеся!

Подія
Інформаційні заходи від Представництва ЄС у Рівному та Вараші

13 – 15 листопада 2019 року делегація Представництва Європейського Союзу в Україні відвідає Рівне та Вараш із офіційним візитом. У рамках візиту відбудеться низка інформаційних заходів.

Подія
Чи почнуть в Україні писати якісні законопроекти щодо інтернету? Презентація Зеленої книги

ГО «Інтерньюз-Україна» та Українська фундація безпекових студій презентують Зелену книгу «Правові взаємовідносини в інтернеті». Ціль – підвищити розуміння викликів для інтернету та можливих рішень для ініціаторів законопроектів на тему інтернету у Верховній Раді України.

Медіа лайф-хак
Як висвітлювати насильство, дотримуючись журналістських стандартів?

Насильство — розповсюджена соціальна проблема. Її не можна замовчувати, адже від насилля у світі щороку помирають 1,4 мільйона людей. Ми зібрали основні поради для журналістів про те, як правильно вісвітлювати цю тему.

Подія
Додатковий набір редакцій з Півдня та Сходу на конкурс з підтримки розвитку контенту

Запрошуємо медіа з південних та східних областей України взяти участь у додатковій хвилі конкурсу для розвитку стратегії та контенту. Переможці конкурсу отримають аудит контентної стратегії, довгострокове наставництво та стипендії до $2000 на виробництво матеріалів.