Ключові тренди, гравці та виклики
Український регіональний медіагайд
ГО «Інтерньюз-Україна» підготувала всеосяжний огляд українських регіональних медіа “Ukrainian Regional Media Guide”. Таке дослідження стало можливим завдяки численним медійним контактам та аналітичній експертизі, що її має організація. В основі документу – огляд понад 400 регіональних видань у всіх 24 областях України, а також на тимчасово окупованих територіях.
У чому унікальність “Ukrainian Regional Media Guide”?
- Це перший у своєму роді англомовний звіт про українські регіональні медіа.
- Містить інсайдерську інформацію з понад 60 особистих інтерв'ю з журналістами та медіаекспертами з усієї України.
- Охоплює всю територію України, включно з тимчасово окупованими частинами Донецької та Луганської областей, а також Кримом.
- Дослідження є результатом 25-річної співпраці ГО «Інтерньюз-Україна» зі спільнотою місцевих журналістів.
Отримати повний звіт на 100 сторінок
Чому важливо говорити про українські регіональні медіа?
Регіональні медіа є важливим джерелом інформації в Україні. У багатьох областях вони залежать від власників. Однак ці власники не завжди є впливовими бізнесменами. Вони можуть бути місцевими політиками: мерами, головами обласних державних адміністрацій або депутатами міських чи обласних рад. Прихильники реформ часто нарікають на відсутність поділу між бізнесом та політикою в Україні на національному рівні, однак на місцевому рівні їхня сумісність стає ще більш помітною.
Візьмемо до уваги приклад денаціоналізації, або роздержавлення. Українські регіональні медіа проходять важкий період реформування. Відтепер раніше засновані видання (переважно газети), які фінансували місцеві органи влади з бюджету, повинні стати незалежними та самостійно заробляти. Таку денаціоналізацію проводять де-юре, але насправді у багатьох областях нібито роздержавлені видання продовжують приховано чи відкрито отримувати фінансування від місцевих органів влади. Це дає можливість міському голові, депутату місцевої ради чи представнику обласної державної адміністрації впливати на інформаційний ландшафт регіону.
Деякі регіональні медіа пов'язані з головними політичними силами країни. До найбільш відомих політсил належать «Європейська Солідарність» колишнього Президента Петра Порошенка, «Слуга народу» чинного Президента Володимира Зеленського, більш дружні до Росії «Опозиційна платформа – За життя» кума Путіна Віктора Медведчука та «Опозиційний блок» олігарха Ріната Ахметова, партія Юлії Тимошенко «Батьківщина», націоналістична партія «Свобода», а також інші політичні партії більше місцевого значення. Ця приналежність часто проявляється в особливо прихильному висвітленні діяльності цих партій, їх місцевих представників і керівників, а не в очевидному ідеологічному спрямуванні.
Варто зауважити, що вагомість «ключових гравців», які впливають на регіональні медіа, може різнитися залежно від регіону. Вони можуть бути народно визнаними брокерами в енергетиці, як-от у Дніпрі, Харкові, Запоріжжі та підконтрольній частині Донецької області. Вони можуть бути досить низькопрофільними – переважно у менш заможних регіонах, які не приваблюють масштабний бізнес чи політику (наприклад, у Миколаєві, Херсоні або в центральній Україні). Крім того, вони можуть бути більш обмеженими локально, але радше тому, що їхні регіони унікальні в своїй політичній динаміці, а не через відносну слабкість. Цю тенденцію ми спостерігаємо, зокрема, в Одеській і Львівській областях.
Динаміка розвитку регіональних медіа також може змінюватися. Медіакартина може бути промовистою, як-от в Одесі чи у Львові. Ситуація може бути і помірною, як-от у Житомирі чи Хмельницькому. Медіасередовище може зазнавати значного російського впливу, як-от у південних або східних областях. А також інших впливів: наприклад, угорського на Закарпатті чи румунського на Буковині (Чернівецька область).
Особливо цікавою є тенденція зростання кількості нових регіональних медіа, попри складні умови. Передусім можна звернути увагу на мережу вебсайтів rayon.in.ua. Її започаткували у Волинській області та розширили на інші регіони, як-от на Рівненську тв Закарпатську області. Регіональні медіа також працюють із сучасними технологіями та трендами. Вони запускають власні сторінки на соціальних платформах, поширюють свою діяльність на Facebook, Youtube, Telegram і TikTok. А також створюють конвергентні мультимедійні платформи, долучаючи вебсайти до традиційних друкованих видань або телебачення. Все це вселяє надію.
З іншого боку, регіональні медіа не менш вразливі до викликів, з якими зіштовхуються журналісти в Україні: нестача ресурсів, залежність від «власників» і впливових людей регіону, висока нестабільність. Це також технологічне відставання від колег із інших країн і національних медіа. Пандемія COVID-19 зробила цю ситуацію ще більш підступною.
Отримати повний звіт на 100 сторінок
ЯК МИ ПРАЦЮВАЛИ НАД ЦИМ ЗВІТОМ
Ukrainian Regional Media Guide ґрунтується на багаторічній роботі ГО «Інтерньюз-Україна» зі спільнотою регіональних журналістів. Для опису кожної з 24 областей України аналітики організації контактували з місцевими журналістами та медіаекспертами. Організація провела понад 60 таких інтерв'ю, а це у підсумку – понад 40 годин запису. Пізніше цю інформацію звіряли із даними відкритих джерел, зокрема з інформацією із вебсторінок цих медіа, даними з державних реєстрів тощо.
Інформація у звіті структурована за областями. Кожен розділ складається з чотирьох частин:
- «Загальна інформація» надає короткий огляд регіону.
- «Головні тенденції та виклики» описує ключові процеси в інформаційній сфері регіону за останні кілька років.
- «Головні гравці» концентрується на особистостях і групах, які впливають на медіаландшафт області: власниках, місцевих і національних політиках, підприємцях і впливових керівниках медіа.
- «Найпопулярніші медіа» надає стислий огляд найвиразніших медіа регіону: телебачення, онлайн- або друкованих видань і радіо.
Медійний ландшафт України динамічний, а відтак інформація про нього може швидко застаріти. Саме тому ми регулярно оновлюватимемо цей звіт.
Ми будемо раді надіслати вам електронну копію звіту за запитом, а також надати більш докладну інформацію стосовно медіаландшафту в Україні.
Більше інформації можна отримати в медіаменеджерки Надії Ущапівської, nushchapivska@internews.ua.