Піврічний звіт 2021
Змінити світ на краще, сидячи вдома? 10 проєктів, де нам це вдалося
Цього літа громадській організації «Інтерньюз-Україна» виповнилося 25 років. За роботою ця чверть століття минула дуже швидко для нашої команди. Годі й казати про останні пів року, що промайнули для нас мов одна мить!
Хоча цей період наша організація провела у форматі роботи з дому, ми віримо, що змогли змінити світ на краще. Розповідаємо про 10 позитивних змін, до яких ми доклали зусиль у першій половині 2021-го.
1. Навчили медіа коректно говорити про проблеми та знаходити рішення
Розвиток українських медіа — один із наших пріоритетів протягом усієї 25-річної історії. У 2021 році ми залишаємося вірні собі, а тому організували низку заходів для журналістів на актуальні теми.
14 квітня – успішно провели онлайн-форум із журналістики рішень, спікерами якого стали не лише українські, а й іноземні журналісти та медіаексперти. Відеотрансляції трьох сесій заходу у Facebook зібрали близько 50000 переглядів! Цим форумом ми продовжили популяризувати журналістику рішень в Україні та розбудовувати мережу українських медійників, які працюють у цьому напрямі.
За підтримки ООН Жінки команда аналітиків «Інтерньюз-Україна» провела дослідження гендерних стереотипів та сексизму у регіональних медіа. На основі отриманих даних ми розробили програму навчання та провели 4 тренінги із гендерночутливої журналістики для медійників із різних областей України.
А для представників ЗМІ та блогерів із Чернівецької та Закарпатської областей ми організували дводенну онлайн-майстерню «УКРАЇНСЬКА MOWA: нові можливості для вивчення», де поділилися лайфхаками створення вірусних історій і яскравих мультимедійних проєктів з акцентом на українській мові.
2. Зробили регіональний медіаринок прозорішим
Понад 150 представників міжнародних організацій, посольств, університетів і держустанов дізналися більше про українські регіональні медіа завдяки нашому аналітичному звіту Ukrainian Regional Media Guide 2021. У ньому ми представили ключові тенденції розвитку масмедіа в усіх областях України, а також дані про популярні локальні редакції, включно з їх (не-) офіційними власниками. Так ми зафіксували основні зміни в регіональному медіапросторі України після місцевих виборів 2020 року.
3. Викрили нові «фішки» антизахідної пропаганди
Сьогодні проросійська дезінформація в Україні стала значно хитрішою, ніж була років сім тому, тож аналітики «Інтерньюз-Україна» уважно пильнують гідру антизахідної пропаганди.
Аби зрозуміти, чому українці вірять у конспірологію та фейки, які поширюють для підриву демократичних цінностей в Україні, ми здійнили мультидисциплінарне дослідження разом із програмою «Арена», Харківським інститутом соціальних досліджень і Лабораторією журналістики суспільного інтересу. Висновки доступні за посиланням.
У межах проєкту «Антибот: Як протидіяти інформаційним маніпуляціям» ми не лише провели близько 10-ти комплексних навчань базового та просунутого рівнів для активістів і медійників, а й з’ясували, як Росія використовує Facebook, щоб поширити наратив про зовнішнє управління, посилити свій контроль над Кримом і отримати нових прихильників у Німеччині.
Також цього року аналітики нашої команди почали використовувати CrowdTangle — інструмент Facebook, який дозволяє проводити глибинний аналіз меседжів у соцмережі. «Інтерньюз-Україна» — одна з небагатьох організацій в Україні, які отримали доступ до цього функціоналу.
4. Залучили стріт-арт митців до боротьби з фейками
Лише 3% українців можуть відрізнити правду від брехні серед трьох поданих новин. Аби змінити це, ми вирішили використати мову вуличного мистецтва та ініціювали унікальний міжнародний проєкт ARTIFAKE. До боротьби з пропагандою ми залучили майже 50 майстрів стріт-арту з України, Польщі та Вірменії, які протягом п’яти днів роботи креативної онлайн-майстерні обговорювали «анатомію» брехні й ефективні методи протидії фейкам.
Серед творчих концепцій учасників ми відібрали три ідеї, які втілили у життя в різних маленьких містах. Перші мурали на тему медіаграмотності з’явилися у Каховці, Бахмуті та Токмаку — населених пунктах, які шляхом голосування обрали понад 10 тисяч осіб.
5. Заклали основу для взаєморозуміння між українцями та кримськими татарами
Аби подолати стереотипи про кримських татар і заповнити інформаційний вакуум про їхню культуру в українському суспільстві, наша організація зняла документальний короткометражний фільм «Вітер з гір». У основі сюжету — історії трьох кримських татар, які були змушені виїхати з півострова після окупації та віднайти свій «дім» на материковій частині України.
Роботу над стрічкою ми розпочали у межах проєкту «Розмаїття збагачує» за підтримки Посольства Королівства Нідерландів в Україні, а фінансову й експертну підтримку для його подальшої реалізації отримали завдяки перемозі у конкурсі Pitch UA 3. Іноземні журналісти, закритий показ для яких ми організували під час саміту Кримської платформи, залишили схвальні відгуки про фільм. Поки ми готуємо прем’єру документалки на широкий загал, пропонуємо подивитися її трейлери за посиланням.
6. Нагадали міжнародним журналістам, що Крим – це Україна
Аби актуалізувати в закордонних медіа питання повернення Криму Україні, команда «Інтерньюз-Україна» організувала престур іноземних журналістів на перший саміт Кримської платформи. Усього заходи в межах дипломатичної ініціативи України відвідали 24 журналісти з авторитетних видань: Le Monde, El Pais, Politico, France 24, Gazeta Wyborcza тощо. За результатами престуру матеріали про захід побачили мільйони людей з Європи та Америки.
7. Зробили Україну ближчою для світу, а світ — для українців
Наше англомовне медіа UkraineWorld продовжило розповідати світу про Україну. Понад рік ми інформували міжнародну аудиторію про події, пов’язані з COVID-19 в Україні, на спеціальній сторінці Coronavirus in Ukraine у режимі LIVE. Станом на травень 2021 року, коли ми завершили трансляцію, її охоплення складає понад 50 тисяч переглядів.
У межах проєкту Stories from Ukraine наші журналісти потужно розвинули напрям мобільного сторітелінгу. Ми зняли 40 репортажних відео про людей та ініціативи, що трансформують Україну, аби зруйнувати усталені стереотипи та негативні уявлення про нашу державу за кордоном. Подібний формат матеріалів виявився неймовірно ефективним способом для донесення позитивних наративів, адже ролики проєкту переглянули майже 400 тисяч разів!
Саме тому ми застосували принципи мобільного сторітелінгу в новому проєкті «Цінності через історії» про людей, які формують європейське майбутнє України. Відео із цієї серії показують історії героїв із різних регіонів, які доводять, що людська гідність, свобода, демократія, рівність, права людини, розмаїття та відповідальність — це не порожні слова, а цінності, які українці вже сповідують.
8. Запустили програму для нових лідерів змін на сході України
Спільно з Фондом Східна Європа ми запустили Академію громадського активізму – комплексну навчальну програму для розвитку та підтримки лідерів громадського сектору Донецької, Луганської та Херсонської областей. 175 студентів Академії змогли посилити свої комунікаційні компетенції завдяки 24 тематичним вебінарам.
Здобуті навички громадські активісти застосували під час масштабної нетворкінгової онлайн-події – дводенного Хакатону громадської активності. Об’єднавшись у 20 коаліцій, учасники під менторством експертів розробили концепції майбутніх проєктів. Серед них конкурсне журі обрало 12 переможців, які продовжать змагатися за гранти у 200 тисяч грн на реалізацію корисних ініціатив.
9. Зробили парламент більш зрозумілим для людей
Аби зробити роботу Верховної Ради більш зрозумілою для громадян, ми організували серію публічних заходів і навчальних подій у межах програми USAID РАДА. Майже півтори тисячі осіб відвідали Дні парламенту в регіонах (Волинь, Хмельниччина, Львівщина, Харківщина), а ще 20 тисяч проглянули трансляції онлайн-подій. Ми також надіслали окремі комплекти мініекспозиції «Рада-інфо» у 65 закладів вищої освіти, щоб у доступній та інтерактивній формі розповісти українським студентам про форми роботи народного депутата України, функції комітетів, законотворчий процес і можливість участі громадян у ньому.
10. Підтримали розвиток прозорої приватизації та малого агробізнесу
Аби сприяти демократичному розвитку українського суспільства, ми активно долучаємося до комунікації важливих реформ. Зокрема, команда «Інтерньюз-Україна» успішно провела серію вебінарів на тему прозорої приватизації та оренди держмайна. Близько 100 журналістів і громадських активістів вивчали нюанси та можливості цієї реформи, тонкощі роботи з відкритими даними та їх висвітлення. Також ми створили кілька комунікаційних продуктів, які допоможуть більше дізнатися про саму приватизацію, як придбати держмайно та які ми інвестори в спецпроєкті від Liga.net.
Комунікаційні експерти нашої організації також долучилися до підтримки проєкту USAID AGRO, щоб допомогти малому та середньому агробізнесу розвиватися. Ми пишемо статті про агрохаби та використання дронів на підприємствах. А у відеосюжетах розповідаємо, як виготовляють українські в’ялені помідори та крафтові козячі сири.
І поки майбутнє готує для нас нові виклики, уже зараз «Інтерньюз-Україна» продовжує докладати зусиль для побудови ефективного суспільства та успішної України. Дякуємо, що підтримуєте нас на цьому шляху!