Медіалайфхак
Як писати в напрямі журналістики рішень
14 квітня відбувся онлайн-форум «Solutions Journalism: від конструктивної журналістики до вирішення суспільних викликів». Учасники разом із закордонними та українськими експертами розбирали, у чому особливість цього напряму, як знаходити ідеї для публікацій і розвивати журналістику рішень в Україні.
Що таке «журналістика рішень» і чим вона корисна?
Сучасна журналістика рішень — це вивчення досвіду на місцях, його синтез і розповідь широкій аудиторії, щоб інші могли пристосувати рішення до себе. Вона покликана змінювати дискурс і показувати інший вихід із ситуації, ніж той, що лежить на поверхні.
Якщо раніше журналістів вважали «сторожовими псами», то журналістика рішень — це «собака-поводир», яка допомагає «хазяїну», тобто аудиторії, знайти вихід. Навіть більше — це «собака-нишпорка», яка сама знайде інформацію та принесе її аудиторії.
Щоб знайти рішення проблем і щось змінити, цей напрям використовує інструменти журналістики розслідувань: фокусується на доказах і аналізі.
Як створити матеріал із журналістики рішень?
- Шукайте ідеї для публікацій із різних джерел. Чим більше різнопланових новин ви будете читати, тим швидше можна знайти цікаву тему для журналістики рішень. Чудовим джерелом історій є локальні платформи та групи в соцмережах;
- Історія, яку ви висвітлюєте, має вирізнятися з-поміж інших. Це можуть бути ініціативи громадських організацій або вдалі урядові програми. Завдання медіа — побачити та підхопити таку історію;
- Ваша робота має спиратися на велику кількість надійних даних і доказову базу. Від цього залежатиме, чи зможете ви підтвердити історію. Тому потрібно дослідити ситуацію ще до початку роботи та визначити очікуваний результат уже на ранніх етапах;
- Щоб виявити системну проблему, тримайте баланс у репортажах. Висвітлюйте не лише технічне рішення, але й людський бік проблеми. При цьому історія стане успішною, коли людино-орієнтована сторона переважатиме над технічною;
- Не видавайте бажане рішення за дійсне та реалістичне. Будьте критичними щодо потенціалу пропонованого рішення. Розумійте власні обмеження.
Запис відеотрансляції 1-ї панелі форуму
Що може поставити матеріали в напрямі журналістики рішень під ризик?
- Надмірне захоплення прикладами рішень і впевненість, що вдале рішення спрацює всюди. Приклади не варто сприймати за безсумнівний зразок. Натомість потрібно сполучати їх з фактами, які дозволять аудиторії аналізувати самій;
- Висвітлення лише позитивної сторони історії без її критичного осмислення. Якщо журналісти створюють враження, що успішне рішення далося легко, вони роблять погану послугу собі й читачам;
- Неправильне трактування ролі журналіста й журналістики загалом. Не варто впадати в месіанство, намагаючись самим вирішити проблему. Потрібно знайти спеціалістів, які відповідальні за ці рішення та мають відповідну експертизу;
- Зосередження на темах, продиктованих рекламними контрактами чи грантами, та ігнорування інших історій. Не варто надмірно акцентувати увагу й на рішеннях місцевої влади, тим самим пропагуючи їх.
Як монетизувати журналістику рішень?
- Розвивайте власну нішу та знайдіть свою аудиторію, для якої ваш матеріал буде корисним, цікавим і важливим. Сформулюйте контент і його ракурс відповідно до потреб ваших постійних читачів;
- Вибудуйте лояльність аудиторії та сформуйте в неї смак і сталу прихильність. Ви зможете втримати аудиторію та монетизувати її інтерес, якщо реагуватимете на її запити. Це допоможе забезпечити фінансову стабільність медіа навіть під час кризи;
- Утім, не чекайте попиту на інформацію чи рішення, а постійно демонструйте їх аудиторії. Тоді й виникне запит на якісний платний контент.
Запис відеотрансляції 2-ї панелі форуму
Як розвивати журналістику рішень в Україні?
- Для кращої промоції цього напряму потрібно створювати майданчики, де журналісти зможуть ділитися темами, поширювати матеріали чи об’єднуватись у регіональні осередки. Так зростатиме внутрішня комунікація спільноти й самі журналісти знатимуть більше про журналістику рішень;
- Поєднуйте потреби читачів із журналістикою рішень, додавайте її елементи в новини й короткі інформаційні матеріали. Намагайтесь використовувати різні формати, зокрема мультимедійні;
- Важливо навчати маркетологів правильно «продавати» історії з журналістики рішень і монетизувати їх на користь медіа. Тоді редактори, знайомі з цим напрямом, відсіюватимуть рекламні матеріали чи історії успіху без рішення і скеровуватимуть журналістів у правильне русло;
- Потрібно частіше звертатися до закордонних прикладів і критично їх аналізувати. Інколи те, що працює за кордоном, може не спрацювати в Україні, й навпаки.
Запис відеотрансляції 3-ї панелі форуму
Форум організовано ГО «Інтерньюз-Україна» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.