preloader
search-icon

Медіалайфхак

Як писати в напрямі журналістики рішень

14 квітня відбувся онлайн-форум «Solutions Journalism: від конструктивної журналістики до вирішення суспільних викликів». Учасники разом із закордонними та українськими експертами розбирали, у чому особливість цього напряму, як знаходити ідеї для публікацій і розвивати журналістику рішень в Україні.

Що таке «журналістика рішень» і чим вона корисна?

Сучасна журналістика рішень — це вивчення досвіду на місцях, його синтез і розповідь широкій аудиторії, щоб інші могли пристосувати рішення до себе. Вона покликана змінювати дискурс і показувати інший вихід із ситуації, ніж той, що лежить на поверхні.

Якщо раніше журналістів вважали «сторожовими псами», то журналістика рішень — це «собака-поводир», яка допомагає «хазяїну», тобто аудиторії, знайти вихід. Навіть більше — це «собака-нишпорка», яка сама знайде інформацію та принесе її аудиторії.

Щоб знайти рішення проблем і щось змінити, цей напрям використовує інструменти журналістики розслідувань: фокусується на доказах і аналізі.

Як створити матеріал із журналістики рішень?

  • Шукайте ідеї для публікацій із різних джерел. Чим більше різнопланових новин ви будете читати, тим швидше можна знайти цікаву тему для журналістики рішень. Чудовим джерелом історій є локальні платформи та групи в соцмережах;
  • Історія, яку ви висвітлюєте, має вирізнятися з-поміж інших. Це можуть бути ініціативи громадських організацій або вдалі урядові програми. Завдання медіа — побачити та підхопити таку історію;
  • Ваша робота має спиратися на велику кількість надійних даних і доказову базу. Від цього залежатиме, чи зможете ви підтвердити історію. Тому потрібно дослідити ситуацію ще до початку роботи та визначити очікуваний результат уже на ранніх етапах;
  • Щоб виявити системну проблему, тримайте баланс у репортажах. Висвітлюйте не лише технічне рішення, але й людський бік проблеми. При цьому історія стане успішною, коли людино-орієнтована сторона переважатиме над технічною;
  • Не видавайте бажане рішення за дійсне та реалістичне. Будьте критичними щодо потенціалу пропонованого рішення. Розумійте власні обмеження.

Запис відеотрансляції 1-ї панелі форуму

Що може поставити матеріали в напрямі журналістики рішень під ризик?

  • Надмірне захоплення прикладами рішень і впевненість, що вдале рішення спрацює всюди. Приклади не варто сприймати за безсумнівний зразок. Натомість потрібно сполучати їх з фактами, які дозволять аудиторії аналізувати самій;
  • Висвітлення лише позитивної сторони історії без її критичного осмислення. Якщо журналісти створюють враження, що успішне рішення далося легко, вони роблять погану послугу собі й читачам;
  • Неправильне трактування ролі журналіста й журналістики загалом. Не варто впадати в месіанство, намагаючись самим вирішити проблему. Потрібно знайти спеціалістів, які відповідальні за ці рішення та мають відповідну експертизу;
  • Зосередження на темах, продиктованих рекламними контрактами чи грантами, та ігнорування інших історій. Не варто надмірно акцентувати увагу й на рішеннях місцевої влади, тим самим пропагуючи їх.

Як монетизувати журналістику рішень?

  • Розвивайте власну нішу та знайдіть свою аудиторію, для якої ваш матеріал буде корисним, цікавим і важливим. Сформулюйте контент і його ракурс відповідно до потреб ваших постійних читачів;
  • Вибудуйте лояльність аудиторії та сформуйте в неї смак і сталу прихильність. Ви зможете втримати аудиторію та монетизувати її інтерес, якщо реагуватимете на її запити. Це допоможе забезпечити фінансову стабільність медіа навіть під час кризи;
  • Утім, не чекайте попиту на інформацію чи рішення, а постійно демонструйте їх аудиторії. Тоді й виникне запит на якісний платний контент.

Запис відеотрансляції 2-ї панелі форуму

Як розвивати журналістику рішень в Україні?

  • Для кращої промоції цього напряму потрібно створювати майданчики, де журналісти зможуть ділитися темами, поширювати матеріали чи об’єднуватись у регіональні осередки. Так зростатиме внутрішня комунікація спільноти й самі журналісти знатимуть більше про журналістику рішень;
  • Поєднуйте потреби читачів із журналістикою рішень, додавайте її елементи в новини й короткі інформаційні матеріали. Намагайтесь використовувати різні формати, зокрема мультимедійні;
  • Важливо навчати маркетологів правильно «продавати» історії з журналістики рішень і монетизувати їх на користь медіа. Тоді редактори, знайомі з цим напрямом, відсіюватимуть рекламні матеріали чи історії успіху без рішення і скеровуватимуть журналістів у правильне русло;
  • Потрібно частіше звертатися до закордонних прикладів і критично їх аналізувати. Інколи те, що працює за кордоном, може не спрацювати в Україні, й навпаки.

Запис відеотрансляції 3-ї панелі форуму

Форум організовано ГО «Інтерньюз-Україна» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.