Журналістика рішень
Влучні приклади реалізації журналістики рішень
Ми вже неодноразово згадували таке явище, як журналістика рішень. Зокрема, періодично ми проводимо про це тренінги містами України. Однак, згадки про це явище зустрічаються в українських джерелах достатньо рідко.
То що ж це таке?
Журналістика рішень — це підхід до створення матеріалів, де основною ціллю є пошук готових розв’язків проблеми, замість просто її висвітлення.
На першому курсі журфаку навчають, що журналістика має бути об’єктивною та неупередженою. Саме це правило — одне з найважливіших в журналістиці рішень. Часто її ще називають «конструктивною», бо тут не може бути надмірної радості чи критиканства, а лише історії вирішення конкретних ситуацій.
У нью-йоркській організації Solutions Journalism Network виділили декілька важливих речей, на які впливає журналістика рішень:
- По-перше, це дає чіткіше уявлення про суспільство. Коли ми просто висвітлюємо події, але не реагуємо на них, ми формуємо хибне уявлення про реальність, бо просто ігноруємо результати людської діяльності, досвід.
- Коли люди бачать позитивні рішення аналогічних до їхніх проблем, це спонукає їх самостійно ухвалювати рішення.
- Те, що ви знаєте, що щось зламалося, не дає вам інструкції, як це полагодити. А журналістика рішень дає, висвітлюючи шляхи подолання тих чи інших ситуацій.
- Вона дає зрозуміти, як можна направити свої здібності для розв’язання соціальних проблем.
- Це змінює журналістику. Журналісти можуть висвітлювати шкідливі та корисні речі. Однак, чомусь, більше уваги приділяється першому.
- Це навчає журналістів об’єктивно сприймати суспільство і краще розуміти та пояснювати, що працює, а що ні.
- Це залучає нову якісну аудиторію, яка втомилася від суцільного негативу. Наприклад, більшість міленіалів потребують позитивного контенту, який допомагав би їм розв’язувати власні проблеми.
Розглянемо на прикладах:
У багатьох відомих західних медіа є цілі розділи з подібними матеріалами. Так, в The Guardian є рубрика The upside. В описі розділу зазначається, що він фокусується на сприянні журналістами позитивним змінам. Наприклад, тут репортаж про фінську систему освіти, що вважається зразковою для всього світу. Або стаття про старе містечко поблизу Кембриджа, яке міністр, мер та власник місцевого бару вирішили зробити «спокійним» місцем для ментального здоров’я мешканців. В The New York Times є розділ Fixes, де можна знайти чудові матеріали про те, як безробітних чоловіків, зокрема тих, хто має судимість, залучили до попечительської діяльності або про владу Філадельфії, що опікується долями героїнових наркоманів та зменшує їхню кількість.
А як щодо українського досвіду?
Можливо, термін «журналістика рішень» на сьогодні в Україні не такий уживаний. Однак, сам принцип висвітлення рішень, багато медіа почали впроваджувати.
У виданні TheDevochki створили розділ «Девушка говорит», де описують різні незвичні досвіди українських дівчат. Нещодавно тут вийшов текст про боротьбу із харчовими розладами. Якщо перед вами постало запитання «Що робити, якщо…?», а запитати про таке ніяково навіть у гугла, то тут є історії дівчат, які виходили з подібних ситуацій.
Подібні тексти з’являються і на порталі «Рубрика». Пишуть про те, як людина з синдромом Дауна отримала вищу освіту, як студенти створювали найкращий молодіжний простір країни за версією програми розвитку ООН в Україні.
На сайті БЖ періодично виходять матеріали про позитивний досвід містян. Один із таких текстів — «15 ініціатив «Громадського бюджету», які допоможуть Києву стати кращим».
The Бабель також робить цікаві репортажі про позитивні історії людей. Нещодавно вийшов репортаж про те, як місцеві зробили із колишнього бандитського кафе в Сєвєродонецьку місце для виставок, кінопоказів та рейвів.
Куди бігти, аби навчитися цього?
На наш сайт та в соцмережі :) Там ми публікуватимемо серію із декількох матеріалів про журналістику рішень, які будуть корисними для вас. А ще на основі американського та європейського досвіду, наші сертифіковані місцеві тренери розробили навчальний модуль із журналістики рішень. Періодично ми проводимо безкоштовні тренінги, на яких вчимо журналістів використовувати концепцію ЖР у своїх матеріалах
Найближчі навчання для журналістів плануємо в жовтні та листопаді 2019 року в Донецькій та Луганській областях, а також в Києві. Деталі та посилання на реєстрацію шукайте тут.
Схожі події та новини
Нові формати контенту: поради для редакцій під час кризи
Продовжуємо публікувати відеоуроки з нашого курсу «Криза та робота редакцій». До вашої уваги – четвертий вебінар «Створення матеріалів за умов дистанційної роботи (частина 2).
Пам'ятка для журналіста в зоні військового конфлікту
Про що варто подбати журналістові, перш ніж їхати в зону військового конфлікту. Корисні поради та інфографіка.
Як вистежувати ботів та викривати маніпуляції?
Зібрали для вас практичні поради, які допоможуть не стати жертвами тролів, ботів та інформаційних вкидів в інтернеті.
Нативна реклама: кейси та поради від експертів
Один із найбільш розповсюджених способів для ЗМІ самоокупитися — реклама. Якщо говорити про нові формати, то перше, що спадає на думку — нативка. Це реклама, яка подається максимально природно для людини. Основна мета такого виду промоції — дати людям те, що їм потрібно, але у зв’язці з інтересами рекламодавця. Ми розпитали українських медійників про нюанси роботи з такою рекламою.
Три «ні» в написанні матеріалів про насильство
У рамках акції «16 днів активності проти насильства» продовжуємо писати про те, як журналістам висвітлювати теми насилля. Цього разу публікуємо поради від експертів щодо того, що не можна використовувати, пишучи на такі теми.
10 безкоштовних фотобанків для медіа
У вас бувало таке, що є цікавий журналістський текст, але немає ілюстрації до нього? Ми підібрали 10 ресурсів з безкоштовними фото, які можна копіювати, розповсюджувати та використовувати в комерційних цілях.