preloader
search-icon

МИСТЕЦТВО ПРОТИ ФЕЙКІВ

У Києві презентували результати міжнародного проєкту ARTIFAKE

21 жовтня ГО «Інтерньюз-Україна» представила результати міжнародного проєкту ARTIFAKE, що завдяки стріт-арту протидіє дезінформації та популяризує медіаграмотність (відеозапис презентації).

ARTIFAKE — перший міжнародний проєкт, який використовує вуличне мистецтво для розвитку медіаграмотності та працює з місцевими громадами відразу 3 країн: України, Польщі та Вірменії. Так, влітку 2021 р. в межах проєкту художники створили 9 артоб'єктів на тему критичного мислення в цих країнах. Серед них — 3 тематичні мурали в малих містах Сходу та Півдня України.

Фото: Укрінформ

«Коли через засилля фейків середньостатистичний українець не в змозі відрізнити правду від брехні, допомогти може лише систематичне навчання населення критичному мисленню та медіаграмотності. Для цього ми вирішили використати мову вуличного мистецтва — символи та образи, які прямо та правдиво промовляють до кожного перехожого», — пояснив мотивацію створення ARTIFAKE програмний директор ГО «Інтерньюз-Україна» Андрій Кулаков.

Стартував проєкт із креативної майстерні, під час якої стріт-арт митці вивчали пропаганду та переосмислювали її за допомогою мистецтва. Допомагали їм українські та міжнародні експерти у сфері боротьби з дезінформацією, художники, письменники, психологи та журналісти. Серед них — Пітер Померанцев, Андрій Курков, Павло Гудімов, Алевтина Кахідзе та інші.

Художнє осмислення дійсності, наповненої фейками та маніпуляціями, стало завданням учасників креативної майстерні. Так було обрано 9 концепцій, які втілили в життя. В Україні команда ARTIFAKE зосередилась на південних та східних регіонах. Перший в Україні мурал про медіаграмотність з’явився в Каховці Херсонської області. Мурал із фейковими новинами та їхнім спростуванням намалювали в Токмаку Запорізької області. Мурал, на якому буквально переплітаються «правда» та «фейк», створили в Бахмуті Донецької області.

Під час роботи над артоб'єктами велика увага приділялась комунікації з місцевими жителями та поєднанню теми муралу з локальним контекстом.

«Для мене як автора важливо, щоб громада не залишилася байдужою до муралу. Будь-яка реакція — позитивна чи негативна — це шлях до налагодження діалогу між митцем і місцевими жителями. Мурал — це заклик до каховської громади мислити критично: відповідально сприймати, осмислювати та застосовувати інформацію, яку ми споживаємо. Окрім центральних елементів, які безпосередньо символізують процес критичного мислення, тут є ще арки неба та води — натяк на Каховську ГЕС — джерело енергії цього міста. Так я вбудував головний заклик цього муралу в складні реалії міста, яке знаходиться біля окупованих територій», — пояснив автор муралу в Каховці Сергій Радкевич.

Водночас ARTIFAKE став об'єднавчим елементом для місцевих громад. Міста, в яких створять мурали, обирали за допомогою голосування в соцмережах. «Ми заручилися безпрецедентною підтримкою місцевих громад. У голосуванні взяло участь понад 12 тисяч людей. А це — 10% населення Каховки чи Токмака. Ба більше, ми активно залучали місцеву владу до вибору локацій для муралів, проводили відкриття артоб'єктів, під час яких представники громади змогли поспілкуватися з художниками. Нам вдалося налагодити діалог із місцевими громадами, який ми досі ведемо», — розповіла менеджерка проєктів ГО «Інтерньюз-Україна» Олександра Панова та проанонсувала створення ще двох муралів в Україні й розробку коміксу про медіаграмотність для дітей.

Проєкт отримав значну підтримку міжнародних та українських донорів: «Коли медійний простір переповнений дезінформацією, для українців важливо, як ніколи, навчитися бути стійкими до цього явища — не піддаватися впливу дезінформації. Проєкт ARTIFAKE є новітнім експериментом у популяризації медіаграмотності й критичного мислення. Вважаємо, що цей підхід містить елементи розваги, а мистецький продукт — мурали — доступний кожному», — зазначила заступниця директорки Internews Network Оксана Майдан.

«Критичне мислення — одна з базових навичок для сучасної людини. Тому важливо, щоби такі проєкти як ARTIFAKE, які популяризують медіаграмотність та критичне мислення, мали всебічну підтримку та втілювались масштабно. Адже системна робота з місцевими громадами та перетворення міського простору сприяють довготривалим змінам і закладають основу для побудови свідомого суспільства, яке не піддається фейкам і маніпуляціям. Впевнені, що така успішна спільна робота організаторів і митців із різних країн отримає належне продовження і визнання», — зауважив директор програми «Соціальний капітал» Міжнародного фонду «Відродження» Станіслав Лячинський.

Докладнішу інформацію про проєкт ARTIFAKE дізнавайтесь у координаторки Юлії Мішиної (ymishyna@internews.ua, 0967809897).


Проєкт ARTIFAKE втілюється ГО «Інтерньюз-Україна» у партнерстві з Асоціацією аудіовізуальних репортерів (Вірменія) та Фундацією «Art Transparent» (Польща) за фінансової підтримки програми ЄС «Креативна Європа», Міжнародного фонду «Відродження», Фонду Конрада Аденауера, Українського культурного фонду, Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Міністерства культури, національної спадщини і спорту Польщі, а також проєкту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews Network. Думки й погляди, висловлені протягом заходу, виняткова відповідальність митців та організаторів.