preloader
search-icon

Мистецтво проти фейків

Уперше в Україні створили мурал на тему медіаграмотності

У вівторок, 13 липня, в місті Каховка Херсонської області відкрили мурал, який привертає увагу до критичного мислення та медіаграмотності. Арт-об’єкт створили в межах міжнародного проєкту ARTIFAKE, що залучає стріт-арт до протистояння пропаганді. В Україні проєкт реалізують у південних і східних регіонах.

Мурал українського художника Сергія Радкевича «Вектор міста. Критичне мислення» став першим арт-об’єктом такого типу в Україні, який безпосередньо звертається до місцевих жителів і закликає їх мислити критично. У центрі малюнку — три вежі з герба Каховки, що символізують підвалини критичного мислення: відповідальне сприйняття, осмислення та застосування інформації, яку ми споживаємо. Спираючись на ці вежі, рука, тобто символ людини, може впорядкувати інформаційний хаос навколо себе.

«Для мене як автора важливо, щоб громада не залишилася байдужою до муралу. Будь-яка реакція — позитивна чи негативна — це шлях до налагодження діалогу між митцем і місцевими жителями, — пояснює художник Сергій Радкевич. — Мурал — це заклик до каховської громади мислити критично: відповідально сприймати, осмислювати та застосовувати інформацію, яку ми споживаємо. Окрім центральних елементів, які безпосередньо символізують процес критичного мислення, тут є ще арки неба та води — натяк на Каховську ГЕС — джерело енергії цього міста. Так я вбудував головний заклик цього муралу у складні реалії міста, яке знаходиться біля окупованих територій», — додає художник.

Mурал у Каховці створено в межах міжнародного проєкту ARTIFAKE. Це ініціатива громадської організації «Інтерньюз-Україна» у партнерстві з Асоціацією аудіовізуальних репортерів (Вірменія) та Фундацією «Art Transparent» (Польща) за фінансової підтримки міжнародних та українських донорів. Назва ARTIFAKE розшифровується з англійської мови як Art Invades Fake, тобто «мистецтво захоплює фейк».

Це перший міжнародний проєкт із протидії дезінформації, який працює безпосередньо з локальними громадами одразу трьох країн. Він залучає провідних стріт-арт митців з України, Польщі та Вірменії до створення дев’яти вуличних арт-об’єктів на тему критичного мислення. Це мурали та вуличні інсталяції, що порушують найрізноманітніші проблеми: від підступності фейків і засилля маніпулятивних новин до піднесення конспірологічних теорій і впливу олігархів на медіа. Стартував проєкт із креативної майстерні, під час якої стріт-арт митці вивчали пропаганду та переосмислювали її за допомогою мистецтва. Допомагали їм в цьому українські та міжнародні експерти у сфері боротьби з дезінформацією, художники, письменники, психологи та журналісти. Серед них — Пітер Померанцев, Андрій Курков, Павло Гудімов, Алевтина Кахідзе та інші.

«Як показують дослідження, лише 3% українців можуть правильно визначити різницю між справжньою та неправдивою інформацією серед трьох поданих новин. А понад 80% наших співгромадян стикалися з дезінформацією про COVID-19 протягом останнього року, — пояснює мотивацію створення ARTIFAKE програмний директор ГО «Інтерньюз-Україна» Андрій Кулаков. — У ситуації, коли через засилля фейків середньостатистичний українець не в змозі відрізнити правду від брехні, допомогти може лише систематичне навчання населення критичному мисленню та медіаграмотності. Для цього ми вирішили використати мову вуличного мистецтва — символи та образи, які прямо та правдиво промовляють до кожного перехожого», — додає Андрій Кулаков.

Міста, в яких з’являться мурали від ARTIFAKE, визначали шляхом голосування серед п’яти міст-претендентів. Каховка виборола право отримати перший арт-об’єкт. Після цього, планують створити мурали в Бахмуті Донецької області. Паралельно також створюються по три арт-об’єкти в Польщі та Вірменії.

«Враховуючи близькість нашого міста до окупованих кримських територій, наявність на нашій землі важливих стратегічних об’єктів, мешканці нашої громади повинні як ніколи вміти відсортовувати реальність від фейків, правду від брехні. Громада має працювати злагоджено як єдиний механізм, щоб протистояти медійній дезінформації зі сторони агресора. Критичне мислення є тією головною цеглинкою, що додає нашій громаді стійкості, тому ми вітаємо подібні арт-об'єкти, які нестандартно привертають увагу каховчан до важливих проблем», — зазначив міський голова Каховки Віталій Немерець під час урочистого відкриття муралу.

«ARTIFAKE — це чудова нагода привернути увагу українців до розвитку критичного мислення та важливості боротьби з пропагандою. Ідея створення цих муралів перетинається з пріоритетами національного проєкту з медіаграмотності, яке організовує Міністерство культури та інформаційної політики України. Адже критичне мислення, протидія фейкам та дезінформації є надзвичайно важливими пріоритетами для Міністерства. Тому я радий, що подібні креативні проєкти втілюються в Україні і що з Каховки стартує відкриття цього проєкту», — сказав заступник Міністра культури та інформаційної політики України Тарас Шевченко у своєму відеозверненні.

Докладнішу інформацію про створення муралу в Каховці та проєкт ARTIFAKE дізнавайтесь у координаторки проєкту Юлії Мішиної (ymishyna@internews.ua, 0967809897).


Проєкт ARTIFAKE втілюється ГО «Інтерньюз-Україна» у партнерстві з Асоціацією аудіовізуальних репортерів (Вірменія) та Фундацією «Art Transparent» (Польща) за фінансової підтримки програми ЄС «Креативна Європа», Міжнародного фонду «Відродження», Фонду Конрада Аденауера, Українського культурного фонду, Посольства Королівства Нідерландів та Міністерства культури, національної спадщини і спорту Польщі та інших донорів. Думки й погляди, висловлені протягом заходу, виняткова відповідальність митців та організаторів.