preloader
search-icon

МИСТЕЦТВО ПРОТИ ФЕЙКІВ

У Токмаку з’явився мурал із фейковими новинами

У вівторок, 17 серпня, у місті Токмак Запорізької області відкрили мурал, який привертає увагу до боротьби з фейковими новинами, критичного мислення та медіаграмотності. Арт-об’єкт створили в межах міжнародного проєкту ARTIFAKE, що залучає стріт-арт до протидії пропаганді та поширенню фейків. В Україні проєкт реалізують у південних і східних регіонах.

Малюнок українського стріт-арт художника із Нової Каховки Максима Кільдерова «ІнфоSHUM» став третім арт-об’єктом в Україні, який безпосередньо звертається до місцевих жителів, закликає їх мислити критично та вчитись відрізняти фейкові новини від правдивих. Так, на стіні помаранчевим кольором написано фейкові заголовки новин,а блакитним — їхнє спростування. Жителі українського містечка Токмак тепер можуть перевірити свою уважність та стійкість до фейкових новин, спробувавши здогадатись, які заголовки на муралі справжні, а які — брехливі. Біля муралу також встановлена інформаційна табличка з QR-кодом, який веде до сайту, де можна перевірити власний рівень медіаграмотності.

Мурал «ІнфоSHUM», 2021 рік. Автор: художник Максим Кільдеров (Україна). Основні елементи роботи: 1. Текст помаранчевого кольору — це фейкові новини, які поширюються в Україні через медіа та соціальні мережі. 2. Текст блакитного кольору — це спростування цих фейків на основі інформації та фактів з офіційних джерел.

«Через цей мурал я хочу візуально показати світ, в якому правда переплелась з фейковими новинами. Помаранчеві фейкові заголовки навмисно написані нерозбірливо, адже вони трансформували правду до невпізнаваності. В той же час блакитним зображено спростування цих фейків, які засновані на наукових або фактичних підтвердженнях, — пояснює автор муралу Максим Кільдеров. — Також над заголовками схематично зображена інформаційна боротьба за мозок суспільства. Сподіваюсь, робота викличе суспільний резонанс серед жителів міста, і завдяки цьому вони більше дізнаються про медіаграмотність», — додає художник.

Mурал у Токмаку створено в межах міжнародного проєкту ARTIFAKE. Це ініціатива громадської організації «Інтерньюз-Україна» у партнерстві з Асоціацією аудіовізуальних репортерів (Вірменія) та Фундацією «Art Transparent» (Польща) за фінансової підтримки міжнародних та українських донорів. Назва ARTIFAKE розшифровується з англійської мови як Art Invades Fake, тобто «мистецтво захоплює фейк».

Це перший міжнародний проєкт із протидії дезінформації, який працює безпосередньо з місцевими громадами одразу трьох країн. Він залучає стріт-арт митців з України, Польщі та Вірменії до створення дев’яти вуличних арт-об’єктів на тему критичного мислення. Стартував ARTIFAKE із креативної майстерні, під час якої стріт-арт митці вивчали пропаганду та переосмислювали її за допомогою мистецтва. Допомагали їм у цьому українські та міжнародні експерти у сфері боротьби з дезінформацією, художники, письменники, психологи та журналісти. Серед них — Пітер Померанцев, Андрій Курков, Павло Гудімов, Алевтина Кахідзе та інші. За результатами майстерні було обрано дев’ять арт-концепцій, які втілять у життя. Це мурали та вуличні інсталяції, що порушують найрізноманітніші проблеми: від підступності фейків і засилля маніпулятивних новин до піднесення конспірологічних теорій і впливу олігархів на медіа.

«Як показують дослідження, лише 3% українців можуть правильно визначити різницю між справжньою та неправдивою інформацією серед трьох поданих новин. А понад 80% наших співгромадян стикалися з дезінформацією про COVID-19 протягом останнього року, — пояснює мотивацію створення ARTIFAKE програмний директор ГО «Інтерньюз-Україна» Андрій Кулаков. — У ситуації, коли через засилля фейків середньостатистичний українець не в змозі відрізнити правду від брехні, допомогти може лише систематичне навчання населення критичному мисленню та медіаграмотності. Для цього ми вирішили використати мову вуличного мистецтва — символи та образи, які прямо та правдиво промовляють до кожного перехожого», — додає Андрій Кулаков.

Трійку міст-переможців, в яких з’являться мурали від ARTIFAKE, визначали шляхом голосування серед п’яти міст-претендентів. Так, у липні відкрили мурал у Каховці Херсонської області, який став першим подібним арт-об’єктом в Україні, а минулого тижня у Бахмуті Донецької області відбулось відкриття другого муралу. Паралельно також створюються по три арт-об’єкти в Польщі та Вірменії.

Докладнішу інформацію про створення муралу в Каховці та проєкт ARTIFAKE дізнавайтесь у координаторки проєкту Юлії Мішиної (ymishyna@internews.ua, 0967809897).

Проєкт ARTIFAKE втілюється ГО «Інтерньюз-Україна» у партнерстві з Асоціацією аудіовізуальних репортерів (Вірменія) та Фундацією «Art Transparent» (Польща) за фінансової підтримки програми ЄС «Креативна Європа», Міжнародного фонду «Відродження», Фонду Конрада Аденауера, Українського культурного фонду, Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Міністерства культури, національної спадщини і спорту Польщі та інших донорів. Думки й погляди, висловлені протягом заходу, виняткова відповідальність митців та організаторів.