preloader
search-icon

Піврічний звіт 2020

ВИКЛИК ПРИЙНЯТО: ЯК МИ ЗУСТРІЧАЛИ НОВУ РЕАЛЬНІСТЬ

Якби 2020-й був робочим відеодзвінком, то це саме той випадок, коли все пішло не за планом: декілька колег почали говорити одночасно, хтось «завис» через поганий інтернет, а інших промовців не було б чути через гавкіт собак, галас дітей, ремонт сусідів чи просто вимкнений мікрофон. Глобальна коронакриза перемістила нас на ігрове поле, де ніхто з учасників не знає правил гри, а рішення необхідно ухвалювати миттєво.

Скасовувати заходи та переводити їх в онлайн, опановувати нові форми дистанційної взаємодії з командою, швидко запускати нові проєкти -- перше півріччя 2020-го було щедрим на виклики. Настав час зібрати усі наші ініціативи на підсумкову відеоконференцію та послухати (сподіваємося, цього разу без перешкод): як їм вдалося пристосуватися до нової реальності.

Підтримка медійників під час пандемії

Для регіональних журналістів, які втратили роботу через коронакризу, ми запустили програму стипендій «Залишайся у професії». Шість сайтів із пошуку роботи (work.ua, grc.ua, the LobbyX, Reworker, ua.jooble.org, jobs.ua) підтримали цю ініціативу та безкоштовно поширили інформацію на своїх ресурсах. Із майже ста заявок ми обрали 30 журналістів із усієї країни, які отримали стипендії на створення матеріалів про позитивні зміни у своїх громадах.

Окрім цього, 38 журналістів отримали менторську підтримку та стипендії для створення матеріалів у напрямі журналістики рішень. Криза зробила цей жанр ще актуальнішим для медіа, адже він не просто описує проблему, а на прикладах показує дієві способи її вирішення.

Щоб допомогти редакціям адаптуватися до нових умов роботи, ми розробили та провели онлайн-курс «Криза та робота редакцій: реалізувати можливості для журналістів». 172 медійники зареєструвалися на 6 модулів курсу, а записи вебінарів та відеоуроків #КризаЯкШанс набрали понад 80000 переглядів у Facebook та YouTube.

Ще два корисні онлайн-заходи зібрали майже 100 журналістів у Zoom та понад 17 тисяч глядачів у Facebook: вебінар Ольги Кудіненко «Фандрейзинг для медіа» та дискусія за участю провідних медійників «Як висвітлювати діяльність терористів у медіа».

Справжній аншлаг зібрала наша літня онлайн-школа «Медіазліт»: ми отримали 357 заявок від журналістів-початківців, які прагнуть відповідати сучасним викликам професії. 70 відібраних учасників протягом трьох місяців навчалися теорії та практики у 30-ти досвідчених тренерів та медіаекспертів.

Протидія дезінформації

За останні роки, а особливо після виборів 2019 року, антизахідні наративи дедалі активніше ширяться в українському інфопросторі. Для боротьби проти цього антидемократичного реваншу наші аналітики започаткували регулярний моніторинг та дайджест антизахідних повідомлень (українською та англійською). На сторінках nv.ua, Радіо Свобода, UkraineWorld випуски дайджесту набрали понад 25000 переглядів, а у Facebook та Twitter охопили 125000 користувачів. До того ж кожен випуск регулярно потрапляв у електронні скриньки наших міжнародних партнерів.

Разом із Академією української преси ми підготували та випустили посібник для вчителів «Освітні практики із запобігання інфодемії, або Як не ізолюватися від правди». Розроблений у партнерстві з Міністерством освіти та науки України, посібник має на меті розвиток критичного мислення та медіаграмотності у школярів.

Теорії змови почали набувати ще більшу популярність під час пандемії. Спільнота кіберельфів TrollessUA, чия база уже налічує 4406 зловмисних FB-акаунтів, продовжувала полювати на тролів та проводити просвітницьку роботу. Серед успіхів -- вірусне відео про те, чому не варто вірити тролям-антивакцинаторам. А ще TrollessUA запустив чат-бот для більш зручного та оперативного виявлення тролів у Facebook.

8 тренерів із Нідерландів, Чехії та України поділилися з українськими журналістами та аналітиками досвідом викриття фейків. Тренінг «Антибот: як протистояти інформаційним маніпуляціям» зібрав у Zoom 79 учасників на базовому та поглибленому рівнях. Ще 15000 користувачів переглянули навчальні відеозаписи онлайн. 

Огляд регіональних медіа України

24-річна співпраця з регіональними журналістами та  аналітична експертиза допомогли нам підготувати  всеосяжний огляд українських локальних медіа "Ukrainian Regional Media Guide 2020". Це перший у своєму роді англомовний звіт про українські регіональні медіа за 2020 рік. У ньому зібрана інформація про 400 видань у всіх 24 областях України, включно з тимчасово окупованими територіями.

Медійний ландшафт України динамічний, а тому ми будемо публікувати регулярні тематичні огляди. У першому з них наші аналітики з'ясували, які виклики принесла коронакриза та як медійники реагують на них. Читайте за посиланням аналітичний огляд «Як українські регіональні медіа живуть під час карантину».

Комунікаційна підтримка реформ та організацій

Для проєкту ЄС-ПРООН з парламентської реформи ми працювали над посиленням комунікаційної спроможності комітетів Верховної Ради України. Протягом п'яти місяців наші експерти навчали працівників секретаріатів комітетів сучасним комунікаційним технологіям: написання текстів для різних цільових аудиторій, робота з візуальним контентом, комунікація у соцмережах, діалог із медіа, антикризові комунікації. Така підтримка дала свої плоди: за час нашої співпраці показники FB-сторінок комітетів суттєво покращилися -- завдяки стрімам та сучасним інтерактивним форматам охоплення у деяких сторінок зросло аж у 20 разів!

Ми активно працювали над комунікацією реформи НУШ (Нова українська школа). Зокрема, підготували 80 коротких медіаматеріалів та 10 лонгрідів про ключові компоненти реформи: дитиноцентризм, педагогіку партнерства, ціннісне виховання, розвиток компетентностей учня та ін. Ці матеріали були опубліковані у національних онлайн-медіа (УП, nv.ua, Дзеркало тижня), а також у спеціалізованих виданнях для батьків (osvita.ua, 4mama.ua, nus.org.ua). Загальна аудиторія публікацій склала 330 тисяч читачів. Комунікаційна кампанія у Facebook додатково охопила ще понад 1,3 млн користувачів.

У межах проєкту ЄС «PRAVO-Justice» ми підготували для Міністерства юстиції України комунікаційну стратегію на основі психосемантичного дослідження. Мін'юст наразі вже впроваджує її у своїй діяльності. У легкій та цікавій формі розповіли суспільству про такі складні теми, як служба пробації та приватні виконавці. Ці два відеоролики набрали понад 150 тисяч переглядів у Facebook. Також ми розробили комунікаційну та візуальну айдентику для FB-сторінки Департаменту з питань виконання кримінальних покарань.

Кредити, позики, відсоткові ставки -- ні, це не те, за рахунок чого ми виживали на карантині. Це стало одним із напрямів нашої роботи. Адже з 2020-го ми почали комунікаційну підтримку для представництва Європейського інвестиційного банку в Україні. Тепер їхній український офіс має надійний тил та консультанта, який комунікує в Україні найголовніші меседжі державної фінансово-кредитної установи Європейського Союзу.

UkraineWorld: про Україну -- для світу

Наше англомовне медіа UkraineWorld продовжило розповідатисвіту про Україну. Понад 35000 читачів слідкували за перебігом ситуації з COVID-19 в Україні на спеціальній сторінці Coronavirus in Ukraine, яка ведеться у режимі LIVE.

За перше півріччя 2020-го року наша команда підготувала:

  • 38 статей,
  • 9 інфографік,
  • 10 відеороликів,
  • 12 подкастів.

Статті журналістів UkraineWorld публікувалися в іноземних виданнях: Atlantic Council, Kyiv Post, Novator.az, Arqument.az, newsday.ge, Ukraine Verstehen.

Експерти UkraineWorld стали співорганізаторами та учасниками дискусії Київського безпекового форуму «Хто воює проти світової демократії». За онлайн-трансляцією заходу слідкували 23 тисячі глядачів.

Цифрова безпека та Інтернет свобода

Експерти DSS380 підтвердили свій статус фахівців із цифрової безпеки: їхні 8 авторських колонок для nv.ua та mc.today набрали 24000 переглядів. Окрім цього, десятки національних та регіональних медіа зверталися до DSS380 за експертними коментарями.

Три локальні редакції -- «Трибун» (Рубіжне), «VeжА» (Вінниця), «Зміст» (Полтава) -- покращили свою кібербезпеку завдяки 14-ти консультаціям від спеціалістів DSS380.

Стартувала серія регулярних заходів Friday Security Night, де можна вдосконалити свої знання щодо безпеки у цифровому світі. Онлайн-подія «7 порад , як уберегти свої дані і гроші в Інтернеті» зібрала 1500 глядачів.

Експерти DSS380 також підготували 10 коротких відео з базовими правилами цифрової безпеки: їх переглянули вже понад 30000 FB-користувачів.

На єдиному в Україні ресурсі про Інтернет-свободу netfreedom.org.ua вийшло 325 тематичних матеріалів. FB-сторінка Internet Freedom Ukraine почала успішно використовувати відеоформат: 4 ролики набрали 127500 переглядів (санкції проти російських веб-ресурсів, дезінформація і COVID-19, захист приватних даних, технології і COVID-19).

Просвітницькі заходи, що мігрували в онлайн

Інсталяція про досвід ВПО «Вмісти своє життя у валізу» встигла відкритися у Запоріжжі, але була скасована через карантин. Проблеми ж вимушених переселенців нікуди не поділися, тому ми продовжили розповідати про них на онлайн-майданчиках. 37 матеріалів у національних та регіональних медіа з історіями переселенців, інформаційна Facebook-кампанія за хештегом #ЖиттяСпочатку охопили понад 440 тисяч користувачів.

Також ми адаптували відео 360, щоб усі охочі змогли відчути атмосферу інсталяції навіть через екран ноутбука чи телефона.

Наша інтерактивна VR-інсталяція «Пропагандаріум» мала розпочати свою роботу наприкінці березня у Запоріжжі, але через пандемію вона вимушено сказала #ЗалишаюсяВдома та перейшла у формат навчальних Facebook-івентів. 9 тисяч користувачів отримали інформаційне щеплення від фейків та підвищили імунітет до маніпуляцій.

Для проєкту Представництва ЄС «Будуймо Європу в Україні» ми завели власний YouTube-канал. Усі зацікавлені у можливостях ЄС раніше брали участь у наших заходах по всій Україні -- тепер же ми раді зустрічам на онлайн-вебінарах. Підприємці, громадські активісти, представники влади та студенти надихаються історіями успіху та отримують актуальну інформацію щодо програм ЄС в Україні.

Стратегічний розвиток медіа

Чотири українські редакції удосконалюють власний контент у межах нашого проєкту AUDS (Audience Understanding and Digital Support). Так, The Ukrainians запустили дві розсилки: The Story -- з найкращими текстами топових світових медіа та Новини здорової людини -- зі щоденними новинами України та світу. Волинь online працює над серією матеріалів #БізнеСильні про успішних жінок-підприємниць, а також готує до запуску paywall для платного доступу до частини контенту на сайті. Це одна із перших регіональних редакцій в Україні, яка наважилася на платний контент для читачів. Promum планує випустити серію матеріалів про екологічне розлучення і стати майданчиком для обговорення цієї теми в суспільстві. Онлайн-видання «Повернись живим» запустить серію подкастів про реабілітацію військових та історії про подвиги атовців. У зв'язку із коронакризою ці медіа отримають також додатковий фонд, який дозволить їм закрити нагальні фінансові питання.

58 матеріалів було виготовлено в межах проєктів «Україна+» та «Сусіди», які посилюють обмін мультимедійним контентом між країнами Європи та Євразії. Додатковий грант для українських редакцій допоможе їм впоратися з наслідками пандемії COVID-19. Кошти підуть на підготовку історій про вплив коронакризи на життя українців. Такі матеріали підготують медіа з усіх 12-ти країн, які беруть участь у проєкті. Це дозволить побачити цілісну картину нового пост-пандемічного світу -- у людських обличчях, переживаннях та розповідях.

П'ять редакцій із півдня та сходу України оптимізували контентну стратегію та, як наслідок, збільшили аудиторію своїх медіа. Так, аудиторія сайту Краматорськ Post виросла на 23%, Кавун CITI -- на 25%, Слобідський край -- на 70%. Трафік сайту маріупольського телеканалу TV-7 почав стрімко зростати і досяг стабільної позначки у понад 300 тисяч переглядів на день, а у видання 0629.com.ua суттєво покращилися показники переглядів відео. Усе це завдяки менторській підтримці у межах «Медійної програми в Україні».

Перше півріччя 2020-го у цифрах

Протягом перших шести місяців 2020 року наша команда працювала над реалізацією 15-х проєктів. Ми організували та провели 44 заходи, із яких 28 відбулися онлайн. Ці події зібрали 900 учасників та 72500 онлайн-переглядів. За цей період наш сайт відвідали 31358  користувачів, а 1359 нових підписників почали стежити за нашими сторінками у Facebook та Instagram. Ми випустили 33 відеоролики, а ще видали 212 грантів та малих стипендій для медіа.

Насичене було півріччя, але час занурюватися у нові виклики та проєкти.

Дякуємо, що були з нами, і до зв'язку!