preloader
search-icon

вибори та ЗМІ

Як висвілювати вибори? 10 порад для журналістів

Робота журналіста під час виборів дуже відповідальна, адже медіа транслюють повідомлення кандидатів до виборців і впливають на обізнаність громадян про ту чи іншу політичну силу. Нерідко під час висвітлення виборчих кампаній журналістам доводиться стикатися з викривленням фактів, хибними даними соціологічних досліджень, фейками про кандидатів.

Щоб відображати максимально правдиву інформацію про вибори, ЗМІ можуть скористатися порадами від американської журналістки The New York Times і The Washington Post Маргарет Салліван.

1. Думайте про виборців

Висвітлення виборів – це значно більше, ніж просто розповідати про кандидатів та їхні проблеми. Дізнайтеся, що важливо для виборців, і подумайте, як політичні партії пропонують вирішити ці питання. Намагайтеся, щоб ваші матеріали не фокусувалися на кандидатах. Найважливіша сила на виборах – це громадяни, адже голосують вони.

2. Ознайомтеся з законами про вибори

Закони визначають, як формуються партії, хто може балотуватися, які межі виборчих дільниць і як слід чинити в разі порушень.

3. Пильнуйте за грошима

Звертайте увагу на те, як фінансуються вибори, звідки кандидати отримують підтримку і чи відповідає їхнє фінансування виборчому законодавству.

4. Вивчіть процедуру реєстрації виборців

Дізнайтеся, як складаються списки зареєстрованих виборців і чи можуть за наявності необхідних документів зареєструватися ті, кого до них не внесли. Порівняйте ці процедури з міжнародними стандартами. Дізнайтеся, чи є обмеження, пов'язані зі статтю, расовою приналежністю або релігією, і чи стягується плата за реєстрацію.

5. Перевіряйте всі факти

Під час кампаній кандидати використовують різну статистику. Не вірте нікому на слово. Перевіряйте кожне твердження – наприклад, чи відповідають нинішні обіцянки кандидатів тому, що вони говорили раніше. На початку роботи складіть список контактів експертів внутрішніх та міжнародних організацій, за допомоги яких ви зможете перевірити заяви кандидатів та партій.

6. Будьте обережними з результатами опитувань

Опитування громадської думки – одна з основ висвітлення передвиборчої кампанії. Та журналісти, які використовують ці дані, повинні запитувати себе:

  • хто замовив та оплатив дослідження;
  • яка група його проводила;
  • коли і як це відбувалося;
  • скільки людей взяли участь в опитуванні і ким були ці люди;
  • які запитання ставили і яка була похибка в результатах.

Журналісти також повинні цікавитися, наскільки важлива ця інформація для новин, чи були враховані всі точки зору і чи відрізняються результати нового опитування від попередніх результатів.

7. Зверніть увагу на бюлетень для голосування

Чи зрозумілий виборчий бюлетень? Чи можуть виборці, які хочуть проголосувати, але не вміють читати, отримати бюлетені з логотипами партій або фотографіями кандидатів? Покажіть бюлетені виборцям заздалегідь – за кілька днів або навіть тижнів до виборів, щоб вони могли ознайомитися з їхньою структурою.

8. Будьте особливо уважними в день виборів

Говоріть з громадянами, які чекають своєї черги, щоб проголосувати, і з тими, хто вже вийшов з виборчих дільниць. Запитайте, чи примушував їх хто-небудь голосувати певним чином. Дізнайтеся, чи достатньо на дільниці бюлетенів, урн для голосування і спостерігачів за процесом виборів і підрахунком результатів.

Подивіться, чи немає відкритих виборчих урн, не захищених екранами кабінок або людей, яким відмовили в голосуванні, незважаючи на наявність всіх необхідних документів. Дізнайтеся, як підраховують, транспортують бюлетені і контролюють цей процес безпартійні спостерігачі. Якщо будуть оголошуватися результати екзит-полів, то поцікавтеся, хто і як їх робить.

9. Почніть завчасно

Не чекайте початку виборчої кампанії, плануючи висвітлення виборів. Можна провести багато досліджень й опублікувати низку матеріалів ще до початку божевільного періоду виборчої кампанії. Проаналізуйте і порівняйте досьє кандидатів, розкажіть читачам про основні питання, складіть анкети для опитування. Підготуйте графік присвячених виборам публікацій, розподіліть події на секції і вирішіть у редакції, хто про що писатиме.

10. Пам'ятайте, що ваша робота важлива

Виборці повинні мати достатньо інформації про кандидатів та політичні партії, щоб зробити усвідомлений вибір. Багато необхідної інформації вони отримують від вас – журналістів. Завжди будьте неупередженими, правдивими і ухвалюйте зважені рішення.

Маргарет Салліван – засновниця і колишня старша директорка Центру міжнародної допомоги ЗМІ (Center for International Media Assistance).

Стаття підготовлена за матеріалами ijnet.org

Схожі події та новини

Подія
Прес-конференція «Українські вибори і російські соцмережі: є контакт»

27 березня, 11:00–12:00, Укрінформ. Ми дослідили 1 млн активних профілів українського сегменту VK, щоб зрозуміти, що про українські вибори пишуть у цій соцмережі.