Річний звіт 2021
РІК ПІД ЗНАКОМ ЗАХИСТУ: ЗА ЩО І ПРОТИ КОГО МИ БОРОЛИСЯ У 2021-МУ
Після винайдення вакцини очікувалося, що боротьба з коронакризою об’єднає світ заради спільної мети — відновлення від нищівних наслідків. Однак у 2021-му році довелося захищатися не лише від коронавірусу, а й від інших «паразитів».
«Авторитаризм поширюється у всіх куточках землі. Загальнолюдські цінності — стовпи цивілізації, які захищають найуразливіших, — під загрозою», — описує Міжнародний інститут демократії та сприяння виборам (IDEA) події цього року. Авторитарна тактика набула ще більш розмитих гібридних форм, вводячи в оману навіть найменш вразливі демократичні системи.
Такі реалії торкнулися й України. Нарощування російських військ на кордонах, пропагандистські атаки, фейкові вкиди, цифрові загрози — оборонятися довелося звідусюди. Наша команда доклала всіх зусиль, аби результативно чинити опір новим викликам. Втілені нами проєкти покликані одночаcно розвивати демократичні зміни та захистити вже встановлені. Як ми боролися — читайте далі.
ПРОТИДІЯ НЕБЕЗПЕЧНИМ НАРАТИВАМ, ПРОПАГАНДІ ТА МАНІПУЛЯЦІЯМ
У 2021-му ми втілили унікальний міжнародний проєкт ARTIFAKE, який популяризує медіаграмотність за допомогою вуличного мистецтва.
Онлайн-майстерня залучила вуличних художників з України, Польщі та Вірменії. Вони обговорили питання медіаграмотності та роль мистецтва у розвитку критичного мислення. Опісля створили тематичні мурали й інсталяції в українських містах Каховка, Бахмут і Токмак, а також за кордоном.
Ідея проєкту також знайшла своє втілення в коміксі про медіаграмотність, Instagram-флешмобі та тесті на здатність відрізняти правду від фейків.
Іншим викликом стала боротьба з фейками та маніпуляціями російської пропаганди. Підвищити медіаграмотність та інформаційну безпеку українців нам вдалося завдяки онлайн-тренінгам «АНТИБОТ: як викривати інформаційні маніпуляції?», безплатному онлайну-курсу «Інформаційна безпека» та низці дослідницьких статей.
10 найважливіших базових навичок для протидії фейкам і маніпуляціям, які необхідно опанувати кожному, ми зібрали у Посібнику з медіаграмотності.
РОЗВИТОК ТОЛЕРАНТНОСТІ ТА БОРОТЬБА З НАСИЛЬСТВОМ
У 2021-му наша команда почала використовувати TikTok у комунікаціях для соціальних змін. Одним із найбільш успішних кейсів стала кампанія #ценорм — частина інформаційної кампанії «Видимі», яка просуває толерантність до недостатньо представлених груп на Сході України.
Короткі ролики з історіями людей, які відрізняються від більшості й водночас є крутими та незламними, набрали понад 5,6 млн переглядів. До однойменного флешмобу також долучилися блогери та інфлюенсери.
Зовнішня реклама кампанії охопила 12 міст Донецької та Луганської областей та Херсон. Спільно з радіостанціями «Клас», «Вільне Радіо», «Радіо М» та «UA: Радіо Пульс» команда проєкту підготувала 25 програм на різноманітні теми: проблеми етнічних спільнот, переселенців та дискримінація ЛГБТІК+, інклюзія у школах та підтримка людей старшого віку.
Іншим успішним кейсом у цьому напрямі стала кампанія «Боротьба з насильством проти дітей в Україні», втілена за підтримки Ради Європи. Відео з популярними TikTok блогерами щодо запобігання сексуальному насильству над дітьми та підлітками за 2 тижні отримали понад 1,3 млн переглядів.
Ще один флешмоб — #ПравоБутиСобою — відбувся в Instagram у межах проєкту «Розмаїття збагачує: висвітлення внеску етнічних, релігійних меншин і ЛГБТ в українське суспільство». Користувачі мережі розповіли, чому важливо берегти свою унікальність і неповторність. Тему толерантності та рівності наші журналістки також втілили у низці матеріалів для провідних національних видань.
Аби привернути увагу до проблеми гендерно зумовленого насильства, «Інтерньюз-Україна» спільно з Фондом народонаселення ООН втілила дві медіакампанії. Зокрема, у співпраці з Radio ROKS створили спецпроєкт «Про особисте» та випустили понад 100 радіоефірів на тему здорових стосунків.
У листопаді за підтримки нашої команди 30 міст України успішно провели акцію «16 днів проти насильства». Ми також організували 6 тренінгів для працівників молодіжних центрів на тему здорових і токсичних стосунків.
Окрім цього, ми розробили методичний посібник із запобігання домашньому та ґендерно зумовленому для громад. Він став основою нової п’ятирічної програми від Фонду народонаселення ООН в Україні.
ПІДТРИМКА ГРОМАДСЬКОГО АКТИВІЗМУ
Спільно з Фондом Східна Європа ми реалізували Академію громадського активізму (АГА) — навчальну програму з посилення спроможності лідерів громадського сектору Донецької, Луганської та Херсонської областей.
175 студентів протягом 7 місяців здобували нові знання зі стратегування, інструментів демократії, проєктного менеджменту, комунікацій та адвокації.
Влітку в межах Академії відбувся Хакатон громадської активності. Під менторством експертів учасники розробили концепції майбутніх проєктів, а переможці конкурсу мінігрантів отримали 200 тис. грн на реалізацію своїх ініціатив.
Результатом навчального курсу та комунікаційного аудиту 12 громадських організацій-учасниць АГА став «Путівник з ефективних комунікацій для ГО». Він містить фахові поради щодо комунікаційного розвитку ГО, посилання на корисні матеріали, інструкції та курси.
Щоби зміцнити потенціал молодих жінок 20 громад Донецької та Луганської областей, ми розповіли їм про Порядок денний «Жінки. Мир. Безпека на місцевому рівні». Завдяки офлайн-навчанню учасниці створили неформальні об'єднання «Молоді лідерки миробудування Донецької області» та «Молоді лідерки миробудування Луганської області». А також запустили інтерактивну платформу щодо протидії гендерно зумовленому насильству у межах усеукраїнської акції «16 днів протидії насильству».
АКТУАЛІЗАЦІЯ РОЗМОВИ ПРО КРИМ
Щоби подолати стереотипи про кримських татар і розповісти про їхню культуру, «Інтерньюз-Україна» зняла документальний короткометражний фільм «Вітер з гір», роботу над яким ми розпочали у межах проєкту «Розмаїття збагачує».
У квітні фільм переміг у конкурсі Pitch UA 3, увійшовши до 26 найкращих із-поміж 330 заявок, та отримав фінансову й експертну підтримку. В основі сюжету — історії трьох кримських татар, які були змушені виїхати з півострова після окупації та віднайти свій дім на материковій частині України.
Закритий показ стрічки відбувся під час першого саміту Кримської платформи. Тоді, щоби привернути більше міжнародної уваги до питання Криму, ми організували престур для понад 20 журналістів топових видань з усієї Європи та Канади на цей захід.
Завдяки нашим зусиллям учасники не лише відвідали саміт, а й ближче познайомилися з кримськотатарською культурою, зустрілися з активістами та культурними діячами. Внаслідок проєкту про Крим та Україну загалом написали у світових виданнях Le Monde, Politico, EL PAIS, Gazeta Wyborcza та інших.
UKRAINEWORLD: НА ЗАХИСТІ УКРАЇНИ У СВІТІ
У 2021-му команда англомовного медіа UkraineWorld продовжувала створювати матеріали щодо актуальних подій в Україні та навколо, боротьби з російською пропагандою та фейками у соціальних мережах, які користувалися популярністю серед іноземної та української аудиторій.
Щойно загроза повномасштабного вторгнення РФ стала очевидною, команда проєкту започаткувала спеціальний LIVE, в якому зібрала всю необхідну інформацію.
Подкасти циклу «Explaining Ukraine» тільки у SoundCloud прослухали понад 38 тис. разів. Гостями епізодів стали відомі закордонні інтелектуали, як-от британський журналіст Пітер Померанцев, експерт із безпеки Джеймс Шерр та історикиня Кетрін Янґер.
Команда UkraineWorld також успішно реалізувала 2 відеопроєкти: англійською «Stories from Ukraine» та українською «Цінності через історії». Останній потрапив до 60 найцікавіших ініціатив, які підтримав Міжнародний фонд «Відродження» у 2021 р. Проєкти охопили майже всі регіони України та розповіли історії людей, які втілюють європейські цінності на місцях. Зокрема, створюють сміливі культурні проєкти у Маріуполі, Бахмуті та Одесі, займаються відповідальним споживанням, відстоюють права національних спільнот. Лише у Facebook обидва відеопроєкти зібрали понад мільйон переглядів.
Також спільно з партнерами — чеською організацією European Values Center for Security Policy — UkraineWorld запустив регулярні англомовні інформаційні дайджести про вплив Кремля у Білорусі та російськомовні про головні події та тенденції в Білорусі.
ПОСИЛЕННЯ ПАРЛАМЕНТАРИЗМУ В УКРАЇНІ
У межах програми USAID РАДА ми працювали над тим, щоб робота Верховної Ради стала зрозумілішою для українців. Для цього провели Дні парламенту на Волині, Хмельниччині, Львівщині та Харківщині; 15 тренінгів, онлайн-консультацій та інших заходів за участі 1657 законотворців; 2 стратегічні сесії за участі представників Апарату Верховної Ради України та 4 зустрічі з іноземними експертами у сфері парламентських комунікацій із Німеччини, Польщі та США.
Посилювати парламентаризм в Україні надалі буде Програма USAID «Рада: наступне покоління», яку «Інтерньюз-Україна» запустила восени 2021-го. Протягом 5 років вона просуватиме реформи «наступного покоління», які дозволять Верховній Раді стати сучасною, ефективною інституцією для демократичного розвитку України.
УСПІШНА КОМУНІКАЦІЯ РЕФОРМ
Разом із Фондом державного майна України та Prozorro. Продажі ми втілили комунікаційну кампанію «Приватизація для всіх». Розповідаючи про успіх реформи приватизації в Україні, ми довели: прозора та чесна приватизація можлива!
Підсумком кампанії стали тематичні спецпроєкти на LIGA.net та «Економічній правді» про приклади вдалої приватизації, 5 регіональних медіапроєктів, відеоролики про позитивні результати реформи, 5 освітніх вебінарів та 4 круглх столи.
У 2021-му наша команда завершила дворічну комунікаційну кампанію реформи Нової української школи (НУШ) спільно з проєктом «Навчаємось разом». Статті в популярних онлайн-медіа про ключові зміни та нові принципи початкової освіти в Україні переглянули понад 530 тис. разів. А Facebook-матеріали проєкту отримали 2,5 млн переглядів.
Крім того, 35 українських журналістів здобули мінігранти на підготовку матеріалів про реформу НУШ: їх переглянули понад 7 млн разів.
Інший напрям проєкту зміцнював позитивний імідж української мови та її значення в житті національних громад Чернівецької та Закарпатської областей. Медіа цих регіонів — телеканал Ungvar 21, газета «Слово правди», онлайн-видання Varosh, Kárpátinfo.net, Infopost, Karpataljalap, BucPress і Libertatea — отримали 32 гранти для створення тематичних матеріалів. Вивченню української мови також була присвячена дводенна онлайн-майстерня «УКРАЇНСЬКА MOWA: нові можливості для вивчення».
Щоби підкреслити важливість енергоефективності та надихнути компанії впроваджувати заходи з енергоощадження, наша команда комунікаційно підтримала проєкт GIZ «Консультування підприємств щодо енергоефективності».
5 тематичних статей залучили до обговорення менеджерів і представників бізнесу, у флешмобі енергоефективних підприємств #модЕЕрнізовані взяли участь 14 провідних українських компаній. Проморолик проєкту переглянули 250 тис. пасажирів потягів Інтерсіті+, а медіакампанія з промоції енергоефективності у Facebook отримала понад 217 тис. переглядів.
Також команда проєкту організувала низку лекцій на тему енергоефективності у провідних бізнес-школах та бізнес-об’єднаннях.
ЗАХИСТ ВІД ЦИФРОВИХ ЗАГРОЗ
За рік на платформі «Інтернет Свобода» ми опублікували 472 матеріали, які переглянули понад 50 тис. разів, а охоплення Facebook-сторінки проєкту зросло до 174 тис. переглядів. Вебресурс продовжує адвокатувати розвиток вільного інтернету, моніторить ситуацію з дотриманням цифрових прав користувачів в Україні та за кордоном, аналізує законодавство щодо інтернету.
У вересні експерти «Інтерньюз-Україна» презентували Індекс захисту персональних даних-2021 — результати дослідження корпоративних політик 20 українських технологічних компаній. Серед них — Kyivstar, Prom.ua, Rozetka, Olx.ua та Comfy.ua. Дослідження стало першою адаптацією методології Ranking Digital Rights у Європі.
Юристи та експерти з цифрових технологій оцінили ступінь дотримання українського та європейського законодавства у сфері персональних даних: які дані й наскільки коректно збираються, як їх використовують і чи надійно зберігають. Проєкт потрапив до 60 найцікавіших ініціатив, які підтримав Міжнародний фонд «Відродження» у 2021-му.
Протягом року експерти Школи цифрової безпеки DSS380 надали понад 30 консультацій журналістам і редакціям щодо захисту в інтернеті, поліпшення захисту персональних і редакційних даних. Розширити свої знання із цифрової безпеки вдалося командам Першого криворізького 1KR.ua, онлайн-медіа Gre4ka.info, Inform.zp.ua, агенції розвитку локальних медіа «Або», незалежній телерадіокомпанії «ІРТА», Українському радіо та іншим. У співпраці з «УП.Життя», NV.ua Liga.net, Громадським радіо та Радіо Свобода ми підготували 30 корисних статей про цифровий захист.
2021 РІК У ЦИФРАХ
Протягом 2021 р. наша команда реалізувала 58 проєктів. Ми організували та провели 120 заходів, у яких взяли участь 5590 учасників. Окрім цього, ми видали 566 грантів для українських редакцій та презентували 100 відеопродуктів. Упродовж року наш сайт відвідали 167 447 користувачів, а 1395 нових підписників почали стежити за нашими сторінками у Facebook та Instagram.
У 2022 р. ми продовжимо боротися за вільне, європейське майбутнє України. Дякуємо, що разом з нами втілюєте ідеї у реальні зміни. Впевнені: противники демократичного світу зазнають разючої поразки, а ми «нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!».