preloader
Увійти
search-icon

результати дослідження

«Русский мир» та вибори в Україні: про що говорять у «Вконтакте»

27 березня 2019 р. громадська організація «Інтерньюз-Україна» оприлюднила результати дослідження «Русский мир» та вибори в Україні: про що говорять у ВКонтакте». За допомогою Neural Networks та методів Artificial Intelligence аналітики дослідили 1 млн профілів українського сегменту VK та майже 10 млн постів, щоб зрозуміти: що тут відбувається напередодні президентських виборів в Україні.

10 висновків дослідження

1. «ВКонтакте» здає позиції, але стає більш проросійським

Український сегмент «ВКонтакте» значно послабив свої позиції як інструмент російської пропаганди. Сьогодні значно менше українських користувачів пишуть у цій мережі та слідкують за постами в ній. Навіть найпопулярніші пости про українські вибори набирають максимум трохи більше 100 «сердечок» і часто не дотягують до 1000 переглядів.

Очевидно, це стало наслідком санкцій, накладених на деякі російські інтернет-продукти у 2017 р. Українські контрдії були ефективними.

ПРОТЕ проросійська риторика тепер займає значно більшу частку від усіх постів у ВКонтакте, ніж до 2017 р. Сьогодні «ВКонтакте» значно більшою мірою є розплідником «русского мира», ніж кілька років тому.

2. У «ВКонтакте» домінує Донбас і... Київ

Перше місце за кількістю активних профілів «Вконтакте» займає Донецька область. Друге – Дніпропетровська. Третє – Київ. Від Луганської області (четверте місце) не надто відстає Харківська та Одеська.

Більша частина активних профілів «Вконтакте», які писали на тему виборів, – у Донецькій області (29,7 %). За нею слідує Дніпропетровська (10,7%), Луганська (9,9%), а також Київ (7,9%).

3. «ВКонтакте» – рай для сепаратистських і проросійських сайтів, сторінок та груп

Топ 10 веб-сайтів, чиї статті перепощують в українському сегменті ВКонтакте щодо українських виборів – це переважно, за винятком YouTube, сайти проросійського чи сепаратистського спрямування, а саме: news-front.info, rusvesna.su, politdnr.ru, nahnews.org, ukraina.ru, politnavigator.net тощо.

Топ 10 груп і сторінок, чиї пости перепощують в українському сегменті ВКонтакте щодо українських виборів – це також переважно сторінки сепаратистського чи проросійського спрямування.

4. Тільки треш: негатив переважає позитив щодо всіх кандидатів

До різних кандидатів на українських президентських виборах користувачі українського сегменту «ВКонтакте» ставляться по-різному. Але щодо усіх діє один і той же закон: негативу завжди більше, ніж позитиву.

5. Позитив – переважно Зеленському

Володимир Зеленський – єдиний з-поміж українських кандидатів, щодо якого суворі користувачі «ВКонтакте» висловлюють хоча б якийсь позитив: 26% згадок Зеленського – позитивні.

Однак навіть щодо нього негатив переважає: 32% згадок про нього – негативні. Співвідношення позитиву та негативу у Зеленського краще, ніж в інших – але навіть це не врятувало його від потоків образ.

6. Найбільший негатив – переважно Порошенку

Чинному українському президентові дістається вся «ненависть світу» від користувачів українського сегменту «ВКонакте»: 67.5% негативних постів припадають саме на нього. Образливі прізвиська щодо нього виходять за межі навіть найбільш сміливої фантазії: «Пациент-2019», «русофоб Порошенко», «Кровавый украинский кондитер», «кровавая марионетка», «Петро Рошенович», «потрошенко», «попрошенко», «главарь церкви». І це тільки деякі з найм’якіших епітетів.

7. Навіть кандидати з проросійською риторикою – не в фаворі

Користувачі «ВКонтакте» не особливо полюбляють навіть кандидатів з відносно проросійською риторикою. Негативними є 40% згадувань Ю. Бойка та 35.5% О.Вілкула. Тільки Є. Мураєв має низький відсоток негативу: 19.5%.

8. Мова ворожнечі – в особливо гострих формах

Український сегмент «ВКонтакте» є заповідником мови ворожнечі, яка вживається в надто гострих формах. Кілька епітетів щодо кандидатів: Порошенко – «шоколадний фюрер» і «кривавий кондитер»; Тимошенко – «пожилая бабушка» і «багиня зубожилых»; Зеленський – «комик-еврей» і «шут»; Гриценко – «честный вор».

Щодо України та українців загалом теж епітети характерні – «буржуазная мразь», «вонючие лицемерные твари», «смерть для единоУкраины», «хохлоп_доры», «Кацапо-хохол», «хунтята», «скачущие чубато-шароварные небратья» тощо.

9. Антисемітизм як норма

Проаналізовані меседжі у «ВКонтакте» часто носять відверто антисемітський характер. Зеленського тут називають «хабатовец» і «хабадник» (у міфології «русского мира» це – заможні євреї-хасиди, які прагнуть панування у світі, через «єврейське інформаційне поле», і «єврейський капітал»); П. Порошенко – «Петя Вальцман»; Ю. Тимошенко – «Юда Володимирівна». Антисемітизм вкладається в загальний наратив «русского мира» стосовно протистояння на сході України: ця війна на Донбасі є також війною «слов’ян» проти «жидомасонів».

10. «Бывшая Украина»

Головний меседж російської пропаганди – про те, що Україна це «невдала держава», що вона скоро «завалиться», що її насправді немає, і що все скоро потоне в хаосі. Цей меседж процвітає в українському сегменті «ВКонтакте». Так само процвітають й інші типові меседжі: про «українців-фашистів», про згубність євроатлантичної інтеграції і про позитивність російського напрямку.

Дослідження було проведене в рамках ініціативи ГО «Інтерньюз-Україна» – UkraineWorld – у період з 1 листопада 2018 р. до 14 лютого 2019 р. Дослідження виконане за допомогою Neural Networks та методів Artificial Intelligence, а саме:

  • API Vkontakte для парсингу даних
  • Python Natural Language Processing Libraries для обробки текстової інформації
  • Neural Networks, реалізовані за допомогою бібліотеки keras, для фільтрації спаму
  • Кластеризація текстів за допомогою NLTK, Scikit-learn бібліотек та інш.
  • Візуалізація графіків за допомогою бібліотек Pandas, Plotly, Matplotlib у Jupyter Notebook
  • Система баз даних: PostgreSQL.

Зазначимо, що ми поки що не досліджували Крим через технічні причини: наш фокус був на профілях, які географічно маркуються як Україна. Звісно, для нас Крим – це Україна, але проблема в тому, що у «ВКонтакте» він уже переважно маркується як «Росія». Це вимагає від нас більш деталізованого технічного рішення для аналізу кримського сегменту, яке ми розробимо у майбутньому.

Схожі події та новини

Подія
Що пишуть про #вибори у різних соцмережах? Результати дослідження

У Києві відбудеться пресконференція, під час якої презентують результати дослідження про вплив соцмереж на виборчий процес.

Подія
Презентація дослідження російської пропаганди щодо Томосу

Запрошуємо до участі журналістів, громадських активістів та всіх зацікавлених тематикою російської пропаганди.