preloader
search-icon

Річний звіт 2019

19 історій, які ми розповіли Україні та світу у 2019-му

2019-й увійде в історію як рік, коли цифрове медіаспоживання у світі остаточно залишило телебачення позаду. Цей тренд не оминув і Україну: вперше соцмережі випередили за популярністю телевізор. Лідерами серед форматів стали stories – короткі історії в Instagram збирають понад 500 млн глядачів щодня.

У наших власних історіях 2019-го теж переважав голос digital. Аналіз великих даних, нейромережі, віртуальна реальність – ми не просто стежили за новітніми технологіями, а й застосовували їх для суспільно важливих проєктів. Що з цього вийшло – читайте далі.

1. Мемократія: як соцмережі впливають на політику в Україні

Щоб встановити взаємозв’язок між політикою та онлайн-активністю українців у Facebook, Instagram та VK, наші аналітики проаналізували десятки тисяч постів про політиків, партії, вибори–2019 та роботу Верховної Ради IX скликання. Дані збиралися за допомогою нейронних мереж та методів штучного інтелекту. Ознайомитися з підсумковими висновками можна за посиланням.

Ми провели три презентації результатів дослідження за різні періоди та дискусію за участю комунікаційників політсил та аналітиків. Проєкт отримав 137 згадок у медіа та 125000 охоплення у соцмережах.

2. Вмісти своє життя у валізу

У вас є обмаль часу на збори, одна валіза і одне життя, яке доведеться починати спочатку. Що ви візьмете з собою? Речі першої необхідності чи шкільний фотоальбом? Улюблену іграшку сина чи його теплі речі? Ви не знаєте, коли повернетесь і чи повернетесь взагалі. Вам не вдасться забрати рідні запахи та відчуття дому.

Інтерактивна інсталяція «Вмісти своє життя у валізу» дала змогу жителям Києва, Львова та Одеси зануритись у досвід понад 1,5 млн вимушених переселенців із Криму та сходу України. Для цього ми обладнали дві інтерактивні кімнати. У першій – відвідувач потрапляв у типову українську квартиру, де під цокання таймера необхідно знайти речі за списком і скласти їх у валізу. У другій кімнаті за допомогою VR-окулярів можна пройти «шлях переселенця»: від контрольно-пропускного пункту, вокзалу, державних установ і пансіонату до орендованої квартири.

Мета проєкту: подолання стереотипів та упереджень стосовно ВПО, а також поглиблення взаєморозуміння між переселенцями та жителями великих мирних міст України.

Інсталяцію відвідали 976 учасників, у медіа вийшов 121 матеріал, у соцмережах опубліковано 110 постів-згадок із хештегом проєкту #ЖиттяСпочатку.

3. Пропагандаріум

За даними дослідження USAID–Internews, лише 11% українців здатні відрізнити фейк від достовірної новини. VR-інсталяція «Пропагандаріум» створена, щоб виправити цю невтішну статистику.

У химерному «музеї пропаганди» відвідувачі знайомляться з класичними зразками маніпуляцій. Далі в інтерактивній «кімнаті медіаграмотності» гості вчаться інформаційній гігієні. Занурення у світ VR, онлайн-тести, визначення ступеня «ураження пропагандою» – усі ці елементи створюють невимушену атмосферу та допомагають швидко опанувати нові знання.

  • У 2019-му інсталяція побувала у Краматорську та Одесі, а також була представлена на:
  • Atlas Weekend (Київ),
  • Donbas Media Forum (Харків),
  • Ідентифікація 2.0 (Київ),
  • Форум розвитку громадянського суспільства (Київ),
  • Фестиваль «З країни в Україну» (Вугледар, Волноваха, Мангуш).

«Пропагандаріум–2019» у цифрах

  • 3160 відвідувачів
  • 108 матеріалів у медіа
  • 218 публікацій-згадок у соцмережах із хештегами проєкту #Пропагандаріум, #НеВедуся

4. «Ре-візія історії: російська історична пропаганда і Україна»

«Крим завжди був російським», «СРСР – потужна імперія, Сталін – герой», «Усі українські націоналісти були фашистами» – РФ масово продукує фейки про історію України і цим «виправдовує» свою агресію. Ми проаналізували понад 850 тисяч постів у VKontakte та 16 тисяч постів у Facebook, щоб зрозуміти, як Росія перетлумачує історію.

У дослідженні «Ре-візія історії» ми зібрали 6 ключових наративів РФ і дали змогу українським історикам відповісти на них. Книга містить аналіз експертів проєкту «LikБез: Історичний фронт» та розмову з відомим українським істориком та інтелектуалом Ярославом Грицаком. Ми презентували книгу у Києві, а також провели відкриту дискусію за участю істориків та студентів у Києво-Могилянській академії.

Ще однією метою проєкту було вийти за межі науково-аналітичних кіл та достукатися до широких верств населення. Для цього на ресурсі «Рубрика» ми створили онлайн-тест «Як добре ви знаєте історію України», який пройшли понад 34 тисячі відвідувачів сайту. FB-кампанія #РевізіяІсторії зі спростуванням російських міфів охопила ще майже 50 тисяч користувачів.

Електронна версія книги доступна українською та англійською мовами.

4. «Україна в історіях та оповідях»: збірка есеїв українських інтелектуалів

«Одна з великих прогалин у літературі та медіа того, що колись ми називали «Заходом»,— брак українських голосів, які б розповідали про український досвід. Дякувати Богові, були кілька видатних західних науковців, які взяли це на себе, проте настав час, коли розповісти про український досвід належить українцям», – написав відомий британський публіцист Пітер Помаранцев у передмові до книги «Україна в історіях та оповідях».

Які травми не дають нам відірватися від минулого? Які сподівання ведуть нас у майбутнє? Якою є наша колективна біографія? Під однією обкладинкою ми зібрали есеї Ярослава Грицака, Юрія Андруховича, Ірени Карпи, Лариси Денисенко, Ганни Шелест, Володимира Єрмоленка, Гаськи Шиян, Сергія Плохія та інших українських мислителів.

Щоб зробити Україну зрозумілішою для іноземців, ми презентували книгу у 9-ти містах Європи. Жителі Лондона, Парижа, Берліна, Брюсселя, Страсбурга, Варшави, Франкфурта-на-Майні, Франкфурта-на-Одері та Києва отримали змогу поспілкуватися з авторами та отримати свій друкований примірник. Інформаційна кампанія #UkraineStories охопила понад 120 тисяч користувачів у Facebook та Instagram.

Книга доступна в електронному форматі українською та англійською мовами.

6. UkraineWorld: медіа про Україну для світу

Топ-темою нашого англомовного медіа UkraineWorld.org у 2019 р. стали президентські та парламентські вибори в Україні. Сторінка Ukraine's Election 2019 LIVE зібрала майже 30 тисяч читачів з усього світу – це найвищий показник серед усіх англомовних медіа в Україні, які писали про вибори.

Окрім цього, журналісти та аналітики UkraineWorld створили:

  • 93 статті,
  • 39 інфографік,
  • 12 подкастів,
  • 9 відео-експлейнерів.

22 статті були опубліковані у престижних міжнародних виданнях, серед яких – Atlantic Council, Balkan Insight, Eurozine, Euractiv, NewsEasternEurope, DisInfoPortal, UkraineVerstehen.

Окрім цього, провідні іноземні медіа зверталися до аналітиків UkraineWolrd за коментарями та цитували у своїх матеріалах: The New York Times, Financial Times, Euronews, Le Monde, NBC News, Radio Free Europe / Radio Liberty, France 24, Le Temps, Al Jazeera, EL Pais та інші.

7. Томос: транскордонний моніторинг пропаганди РФ

Як російська пропаганда відреагувала на заснування незалежної Православної Церкви України? Разом з іноземними колегами ми дослідили медіа України, Грузії, Молдови та Вірменії, аби зрозуміти: як у цих країнах висвітлювали питання Томосу та чи значний вплив мала пропаганда Кремля. 10 ключових висновків читайте за посиланням.

За результатами проєкту в українських медіа вийшла 21 публікація, а охоплення у соцмержах сягнуло понад 73 тисячі користувачів. Своєрідним «визнанням» стала вибухова реакція на дослідження проросійських пропагандистських ЗМІ.

8. TrollessUA

У Facebook-тролів – справи кепські, адже за ними полює армія безстрашних КіберЕльфів! Щоб зупинити поширення мови ненависті у Facebook, ми створили ініціативу TrollessUA (за аналогом молдовського проєкту Trolless). 246 волонтерів «спіймали» на просторах Facebook понад 3500 тролів. Усі зловмисні акаунти внесені в спеціальну базу та передані у Facebook з проханням про видалення. А тим часом наше розширення Google Chrome попереджає користувачів про інформаційну небезпеку від таких профілів.

9. Стратегічні комунікації для громадського сектору

Як адвокатувати важливі соціальні зміни? Якими інструментами можна привернути увагу суспільства до проблем меншості? Як зробити громадську організацію впізнаваною та ефективною? Який він – ідеальний комунікаційник громадського сектору?

У рамках Програми USAID сприяння громадянській активності «Долучайся!» ми посилили стратегічні комунікації 20 громадських організацій України, серед яких – VoxUkraine, Фонд «Демократичнi iнiцiативи» ім. Ілька Кучеріва, Трансперенсі Інтернешнл Україна, Центр демократії та верховенства права, Центр UA, Центр політико-правових реформ та інші. Усе заради того, щоб їхні голоси лунали впевненіше, а аргументи потрапляли у голови та серця цільових аудиторій.

20 комунікаційних аудитів, 193 консультації та 20 соціологічних досліджень допомогли організаціям оновити власні комунікаційні стратегії, підвищити компетенції команд та розробити дієві інфокампанії.

10. Школа цифрової безпеки DSS380

Понад 3000 нових підписників у 2019-му долучилися до FB-сторінки Школи цифрової безпеки DSS380. П’ять українських редакцій пройшли цифровий аудит та посилили свій захист від кіберзагроз. Сотні слухачів відвідали тренінги наших експертів з цифрової безпеки та отримали відповіді, зокрема, на такі запитання:

11. Internet Freedom – онлайн-ресурс про свободу інтернету

Ми провели ребрендинг netfreedom.org.ua – оноволи фірмовий стиль та сайт єдиного в Україні веб-ресурсу про свободу інтернету. На сайті вийшло 434 матеріали про цифрові права, розвиток вільного інтернету, законодавство щодо онлайн-простору, технології та протидію дезінформації.

12. Відеоролики для соціальних змін

Ми відзняли 24 відео на важливі суспільно-політичні теми: від виборів Президента та його повноважень до успіхів євроінтеграції та історій політв’язнів Кремля.

13. Зелена книга «Правові взаємовідносини в інтернеті»

За результатами обговорень представників урядових структур, громадянського суспільства та ІТ-сфери ми видали Зелену книгу «Правові взаємовідносини в інтернеті». Її мета – покращити якість розробки українських законопроєктів щодо інтернету та інформаційного простору. Видання буде корисне ініціаторам законодавчих ініціатив, державним чиновникам, народним депутатам та їхнім помічникам.

Зелена книга доступна в електронному форматі українською та англійською мовами.

14. Журналістика рішень: новий напрям для важливих тем

Не лише ставити запитання, а й показувати, як можна розв’язати важливу для суспільства проблему. Саме на цьому зосереджена журналістика рішень. І ми раді, що познайомили з цим напрямом 108 журналістів з усієї України. Нам вдалося розробити та провести 9 практичних тренінгів, у тому числі тренінг для тренерів. Окрім корисних знань, учасники отримали від нас менторську підтримку та стипендії на створення власних історій.

Особливу увагу ми приділили Донеччині та Луганщині, адже приклади позитивних змін надзвичайно важливі для цих регіонів. Ось лиш деякі з тем, які розкрили у своїх матеріалах журналісти зі сходу України: житло для переселенців, спеціальний транспорт для людей з інвалідністю, інклюзивні школи, пошук роботи для ветеранів АТО.

15. «Антибот»: навчальний модуль та тренінги

Наші експерти розробили практичний модуль «Антибот» для протидії маніпуляціям та фейкам. 14 досвідчених тренерів із Чехії, Нідерландів, Литви та України навчили 45 українських журналістів та аналітиків фахово протистояти інформаційним вкидам. За результатами тренінгів ми підготували докладний конкспект з корисними порадами та інструментами.

16. Медіа та протидія домашньому насильству

За даними UNFPA, Фонду ООН у галузі народонаселення, 25% українців допускають, що фізичне насильство щодо жінок можна виправдати. Як переконати суспільство у тому, що будь-який прояв насильства не є нормою? Яку роль у цьому можуть відіграти медіа? Як писати про насильство так, щоб не травмувати потерпілих і заохотити їх звертатись по допомогу?

Для того, щоб допомогти медійникам знайти відповіді на ці запитання, ми організували для них воркшопи у рамках інформаційної кампанії «Розірви коло». Так, 48 журналістів із Києва, Харкова та Херсона навчилися готувати професійні матеріали на тему гендерно зумовленого насильства. За результатами медіаінтенсиву вийшов практичний посібник про висвітлення в медіа теми насильства. Також учасники воркшопів взяли участь у програмі стипендій та створили 34 журналістські матеріали на цю гостросоціальну тему.

17. Мультимедійні матеріали «Україна+» та «Сусіди»

Цим проєктом ми прагнемо посилити обмін мультимедійним контентом між країнами Європи та Євразії. 20 редакцій та продакш-студій в Україні отримали фінансову та консультаційну допомогу для створення понад 300 мультимедійних історій. Медіапартнери будуть виходити за рамки звичних тем та героїв, розповідати історії через нові мультимедійні формати та, як наслідок, залучать нову аудиторію на свої ресурси.

Щоб покращити виробництво матеріалів, ми провели дві міжнародні «Лабораторії зі сторітелінгу» для журналістів із 9-ти країн (Албанія, Боснія і Герцеговина, Чорногорія, Республіка Північна Македонія, Сербія, Молдова, Україна, Вірменія, Грузія). Учасники лабораторій дізналися про найкращі практики та інструменти підготовки захопливих мультимедійних історій.

18. Гранти для стратегічного розвитку редакцій

За фінансової підтримки Швеції та Internews ми провели грантовий конкурс, на який подалися 112 українських медіа. В результаті три відібрані редакції – «Зміст» (Полтава), «Цукр» (Суми) та «Рубрика» (Київ) – отримали кошти на стратегічний розвиток своїх видань.

Редизайн сайту, SEO-оптимізація, створення інтерактивних спецпроєктів – усі ці заходи допомогли редакціям удосконалити контент та залучити нові аудиторії. Видання «Рубрика», наприклад, завдяки нашій менторській підтримці знайшло своє позиціонування на ринку – медіа корисних рішень. Дізнавшись від наших тренерів про журналістику рішень, онлайн-ресурс почав застосовувати цей підхід у популярній рубриці «Небайдужа».

Серед партнерів 2018 року, з якими ми продовжили співпрацю у 2019-му, варто відзначити видання KURS (Івано-Франківськ). Завдяки порадам менторів редакція створила відділ з продажів, який залучає рекламодавців. Такий крок приніс свої плоди – медіа вийшло на самоокупність і тепер не потребує дотацій власника.

19. Будуймо Європу в Україні

Для проєкту Представництва ЄС «Будуймо Європу в Україні» ми організували та провели 150 заходів у всіх 24 областях України. Про можливості Європейського Союзу «із перших вуст» дізналися у обласних центрах та невеликих містечках. Ми були раді вітати на заходах 7690 відвідувачів, серед яких – 1333 представників місцевої влади, 887 підприємців, 2984 студентів та 2486 громадських активістів.

2019 у цифрах

137 проведених заходів, у яких взяли участь 12196 учасників; 314 виданих грантів та малих стипендій для медіа; 106 відряджень по Україні та 16 – за кордон; 30 реалізованих проєктів та 10 країн, де були презентовані наші продукти; 101125 відвідувачів сайту та 2057 нових FB-підписників.

За кожним із цих показників стоїть титанічна праця команди із 52 професіоналів, які віддані своїй справі. Та, безперечно, усього б цього не було без вас – тих, завдяки кому і заради кого ми рухаємось тільки вперед.

У 2020-му ми продовжуємо розвиток наших трьох сюжетних ліній – розвиток медіа, стратегічні комунікації, інформаційна безпека. Дякуємо, що разом з нами створюєте найважливішу історію під назвою «Успішна Україна».