Вивчати, щоб досягати вершин
Українська мова для національних громад
виклик
Національні громади Буковини й Закарпаття неповністю знають, які перспективи дарує українська мова
Чернівецька та Закарпатська області — багатонаціональні регіони, де представники національних громад спілкуються переважно румунською та угорською мовами. Це стосується й освіти: школи пропонують викладання не лише українською, а й румунською та угорською.
У 2019‒2020 навчальному році в Чернівецькій області 13 518 учнів здобували освіту румунською мовою, нею викладали в 56 школах, а румунською та українською — у 18. На Закарпатті 17,192 учня навчалися угорською мовою, та ще 2591 — румунською. Там працювало 72 школи з угорською мовою викладання, 27 — з угорською та українською, 12 шкіл із румунською та 2 школи з румунською та українською мовами викладання.
Водночас у багатьох школах цих регіонів українська мова вивчається тільки як окремий предмет, а заняття проводяться здебільшого недержавними мовами. Деякі школярі не знають українську так добре, щоби вступати до національних вишів і розвивати свою кар'єру в Україні. Зокрема, у 2020-му 15 % випускників із Закарпаття і 8,6 % із Чернівецької області не подолали поріг тестування ЗНО з української мови та літератури — а це необхідна умова для вступу у виші України.
Національні громади цих областей потребують більше знань, як володіння українською мовою допоможе їм в особистій і професійній сферах.
рішення
«Українська мова — мова можливостей»
Щоби популяризувати державну мову серед національних громад, команда «Інтерньюз-Україна» розробила комунікаційну кампанію «Українська мова для національних громад: вивчати, щоб досягати вершин». За основу ми взяли позитивний і водночас прагматичний підхід: розповіли історії представників румуно - та угорськомовної громад, яким знання державної мови допомогло реалізувати - себе в Україні.
Основою креативної концепції стала ідея, що «українська — це мова можливостей». Вивчивши її, національні громади матимуть більше шансів здобути якісну вищу освіту, побудувати кар'єру, забезпечити добробут собі та своїм рідним в Україні.
Сучасне візуальне оформлення допомогло привернути увагу молоді до кампанії та підсилити головний меседж, що вивчати українську мову круто. Наша команда створила спеціальний логознак movva: поєднання популярного емоджі «овва» (wow) та слова «мова» (mova). Так ми передали захоплення українською мовою та прагнення поділитися цією емоцією з іншими. Очі смайла у формі двох крапок одночасно є елементом літери «ї» — унікальної в українській мові.
У межах кампанії нам вдалося залучити не тільки юних представників національних громад, але й медіа та освітян Закарпатської та Чернівецької областей. Серед іншого, ми:
- створили й поширили в соціальних мережах 21 ролик від румуно- та угорськомовних студентів і відомих жителів Буковини та Закарпаття. Власними історіями успіхів, які досягли завдяки українській мові, поділилися радниця голови Чернівецької облради Юлія Грицку-Андрієш, письменник Андрій Шолтес, шеф-кухар Едгар Петі, художник і поет Йосип Бартош та інші;
- організували дводенну онлайн-майстерню «УКРАЇНСЬКА MOWA: нові можливості для вивчення». Запрошені експерти поділилися з медійниками та блогерами лайфхаками зі створення вірусних історій і мультимедійних проєктів українською мовою;
- втілили програму медіагрантів для локальних видань, які привернули увагу до значення української мови в житті національних громад;
- провели освітній онлайн-марафон «Навчати та навчатися під час війни» навесні 2022 р. Під час 11 зустрічей освітяни, учні й батьки отримали не лише корисні поради від психологів, як зберегти внутрішні сили в умовах війни, а й дієві інструменти, які допоможуть розмовляти українською цікаво.
результат
Об'єднані державною мовою в найскладніший період сучасної України
Комунікаційна кампанія, яка стартувала під час пандемії COVID-19, завершилася на початку повномасштабної війни Росії проти України. І попри ці виклики, загальне охоплення кампанії склало рекордні 8,000,000.
Майже 300,000 переглядів отримала 21 відеоісторія про значення української мови для представників національних громад України.
Регіональні медіа Закарпатської та Чернівецької областей — як-от Varosh, TV21Ungvar, infopost, Libertatea, TVA та Gazeta de Herța — створили 32 матеріали про можливості та переваги вивчення української. Статті та відео, опубліковані угорською та румунською мовами, переглянули понад 7,5 млн разів.
3500 користувачів приєдналися до освітнього онлайн-марафону «Навчати та вчитися під час війни». З-поміж іншого, учасники марафону говорили про навчання, опанування стресу та боротьбу з фейками. А на дітей чекали онлайн-читання відомих українських письменників Катерини Міхаліциної та Сашка Дерманського.
Такий високий інтерес до заходу на початку повномасштабної війни вкотре довів: немає жодних перешкод, які б завадили українцям, зокрема й представникам національних громад, пізнавати й удосконалювати знання державної мови. Адже українська — це мова можливостей!
Комунікаційна кампанія «Українська мова для національних громад: вивчати, щоб досягати вершин» реалізована «Інтерньюз-Україна» в співпраці з Проєктом «Навчаємось разом», за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії, за підтримки Міністерства освіти й науки України. Її зміст є виключною відповідальністю партнера й не обов'язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії.