preloader
search-icon

Медіа лайфхак

Репортаж: як розповісти історію?

Майк Йогансен, який невпинно оспівував «романтику буднів», стверджував — подорож можлива й навколо своєї кімнати. Тож, репортаж можливий завжди, навіть в умовах карантину. Як вміти розповісти історію, слухати, спостерігати і співпереживати? Журналістка та видавчиня Олеся Яремчук у вебінарі «Репортаж: як розповісти історію?» дала декілька цінних порад.

Як розмовляти з героєм?

  1. Продумати, в яких умовах ви будете спілкуватися (показати героя у природному середовищі);
  2. Не забути взяти контакти (на випадок, якщо потрібно буде потім щось уточнити, не довіряйте пам'яті, вона часто зраджує);
  3. На зустріч вдягнутись не яскраво, бо ви маєте бути «ніби муха на стіні», не помітні;
  4. Орієнтуватись на головну тему репортажу, не боятися ставити героям питання головної теми;
  5. Ставити побічні запитання (про дитинство, сім’ю, мрії). Маленька деталь може стати ключем;
  6. Слухати довго і уважно, навіть знаючи, що використаєте не все. Не перебивати;
  7. Між вами і героєм має бути «короткотривала, але щира дружба»: розповідати про себе також;
  8. Писати одразу — не перемикатися на іншу діяльність;
  9. Розшифровувати максимально все;
  10. Fact checking: перевіряти імена, дати, свідчення, а також шукати додаткову інформацію.

Як ставити герою запитання?

Композиція тексту

Композиція вимагає відчуття мелодики тексту та експерименту. Яцек Гуґо-Бадер писав: «Я маю добрий музичний слух, і хоч не граю на інструменті, добре співаю. Коли пишу текст, звертаю увагу на мелодику. Часом зачитую собі все вголос. І розумію, що тут, скажімо, має бути слово на три склади, а тут — на чотири. Інколи зі мною сперечаються, мовляв: «На біса ти це змінюєш!? Нормальне ж слово». Проте я вважаю, що текст має звучати. У кожній мові так. Я ретельно підбираю слова, у тексті безумовно мусить бути мелодія».

Заголовок має зацікавлювати, бути смачним і влучним, часто метафоричним. Дуже велику вагу мають влучні підзаголовки (які запам’ятовуються).

Приклади вдалих заголовків та підзаголовків:

Визначтесь: будете подавати матеріал хронологічно чи застосовувати інверсію? Передусім, у тексті має бути «гачок», він має емоційно зачіпати, ввести в контекст (пояснити де і коли відбувається дія), інтригувати що ж буде далі (але не потрібно одразу відкривати всіх карт). Розгортайте сюжет, експериментуйте зі структурою. Максимально скорочуйте вже написане.

Закінчення історії

Де вихід? Читач має розуміти до чого ви вели. Закінчуйте на важливому, не затягуйте фінал.

Матеріали, які радить прочитати Олеся Яремчук, щодо жанру репортажу

  1. Посібник від «Reporters.Media» - 25 порад для тих, хто пише або планує писати художні репортажі;

  2. Програмний текст про літературний репортаж від Маріуша Щиґела;

  3. Інтерв'ю з зіркою польського репортажу Ганною Кралль, де вона розповідає про деталі;

  4. Про «короткотривалу дружбу»;

  5. https://medialab.online/news/reportazh/Підбірка книжок репортажів для прочитання;

  6. Читайте Reporters.media;

  7. Репортажний додадок у The New Yorker;

  8. Про польську школу репортажу.

Запис вебінару знайдете за цим посиланням.