preloader
search-icon

Заява

Заява щодо політик Інтерньюз-Україна у сферах свободи інтернету та захисту цифрових прав в Україні

У 2016 році ГО «Інтерньюз-Україна» однією з перших громадських організацій започаткувала новий напрям діяльності – захист вільного розвитку інтернету в Україні, реалізуючи свої перші проєкти з адвокації свободи інтернету. З того часу адвокація свободи інтернету та захист цифрових прав користувачів стали одними з пріоритетів для ГО «Інтерньюз-Україна» в реалізації місії організації – утверджувати європейські цінності в Україні через становлення успішних медіа.

Для України в умовах збройної агресії з боку Росії виклики для вільного розвитку інтернету були зумовлені цілою низкою рішень уряду. Зокрема, спробами схвалення небезпечних законопроєктів Парламентом України та указами Президента України, що вимагали від провайдерів та операторів обмежувати доступ до цілої низки російських і проросійських сайтів.

ГО «Інтерньюз-Україна» була серед тих організацій, які активно долучилася до адвокації недопущення ухвалення сирих і недопрацьованих законопроєктів, що здатні негативно вплинути на функціонування вільного інтернету в Україні. Зокрема, йшлося про законопроєкт №6688, що в цілях національної безпеки, передбачав сумнівні механізми регулювання онлайн-простору. Зрештою, законопроєкт відкликали.

У ситуації з обмеженням доступу до російських сайтів ГО «Інтерньюз-Україна» завжди виходила з пріоритету захисту прав людини та принципу легальності. Запровадження будь-яких обмежень в демократичному суспільстві повинно відповідати практиці міжнародного права, а подібні рішення є в компетенції судової гілки влади. В Україні ж такі обмеження впроваджувалися через укази Президента України про персональні економічні санкції проти фізичних та юридичних осіб, пов’язаних з Росією, зокрема власників компаній. При цьому Президент України не має прямого відношення до сфери регуляції онлайн-простору, й запропоновані українським урядом рішення щодо обмеження доступу до онлайн-ресурсів є юридично сумнівними з позицій верховенства права.

При цьому, уряд має право переслідувати легітимну мету – протидію російському гібридному впливу та посилення кіберзахисту країни. Однак будь-які обмеження повинні пройти «трискладовий тест» з практики ЄСПЛ:

  1. передбачати легітимну мету (обґрунтований захист суспільного інтересу);
  2. бути легальними (передбачені законом й впроваджені через суд);
  3. бути пропорційними (заходи впливу пропорційні його меті).

«Трискладовий тест» як спосіб перевірити законопроєкти на предмет загроз для розвитку інтернету в Україні лежить в основі методології Індексу регулювання онлайн-простору – дослідженню ризиків українського законодавства від ГО «Інтерньюз-Україна». Організація провела аналіз найбільш критичних законопроєктів відповідно до методології дослідження – законопроєкту про медіа, ініціативи про дезінформацію, законопроєкт про СБУ, законопроєкт про захист персональних даних. У наступні кілька місяців ГО «Інтерньюз-Україна» дослідить ще два законопроєкти у співпраці з американською організацією ABA-ROLI у межах її проєкту «Сприяння Інтернет свободі в Україні».

ГО «Інтерньюз-Україна» засвідчує свою відданість принципам прав людини та вільного розвитку інтернету в Україні. У 2018 році ГО «Інтерньюз-Україна» виступила ініціатором «Декларації вільного інтернету в Україні», до якої приєдналися ключові медійні та правозахисні організації України, що виступають за вільний розвиток Інтернету в Україні.

Станом на 2021 рік ГО «Інтерньюз-Україна» й надалі демонструє лідерство в сфері захисту цифрових прав користувачів та адвокації вільного розвитку інтернету в Україні попри усі виклики.