Увійти
Увійти
Реєстрація
25 тра 2021
МЕДІАЛАЙФХАК
Як впроваджувати гендерночутливу журналістику
У 2020 році майже половина з 50 популярних українських онлайн-медіа мали хоча б один сексистський матеріал щодо жінок — показує дослідження Інституту масової інформації. Як журналіст(к)ам впроваджувати практики гендерночутливої журналістики у своїх матеріалах? Ділимося практичними порадами спікерів (-ок) нашого онлайн-тренінгу «Гендерночутлива журналістика та медіаграмотність».
Типові помилки в журналістських матеріалах
- Використання гендерних стереотипів (уявлення про соціальні ролі, базовані на біологічних ознаках), як-от «жінки — прекрасна слабка стать»;
- Застосування некоректної лексики та мови ворожнечі;
- Порушення права на приватність і конфіденційність;
- Пошук скандалів і сенсацій (викривлена інформація для підсилення уваги аудиторії);
- Звинувачення, стигматизація і маргіналізація, зокрема знецінення жіночої статі в матеріалах.
Ваш матеріал не гендерночутливий, якщо він містить
- Гендерну асиметрію — непропорційне представлення соціальних ролей обох статей. Якщо чоловіків часто представляють у ситуаціях, які передбачають публічність і перебування в соціумі, жінок показують у приватних умовах: на кухні, вдома, у закритому просторі;
- Сексуалізацію — показ людини як об'єкта сексуального бажання;
- Фрагментацію — необгрунтоване привернення уваги до частини тіла, а не зображення людини (частіше жінки) у повний зріст;
- Об'єктивацію — акцент на зовнішності людини, а не її професійних здобутках.
Рекомендації із висвітлення гендерночутливих тем
- Не вживайте слово «усі» в матеріалах. Перед вами завжди людина із сильними та слабкими сторонами, досягненнями й соціальним середовищем. Потрібно завжди уявляти життєву історію людини;
- Вказуйте імена авторів (-ок) матеріалів, які публікуєте. Прагніть гендерного балансу в редакціях;
- Намагайтесь висвітлювати гендерну тематику не лише в новинах, але й статтях і репортажах;
- Дотримуйтесь гендерного балансу й різноманітності при виборі спікерів (-ок);
- Уникайте стереотипного протиставлення нібито «жіночих» і «чоловічих» якостей, а також оціночних суджень;
- Консультуйтесь із експерт(к)ами в гендерній тематиці;
- Використовуйте фемінітиви, уникайте емоційно забарвлених термінів;
- Не описуйте постраждалих як жертв, коли висвітлююєте гендерне насильство;
- «Ні слова про нас без нас»: завжди використовуйте першоджерело та коментарі людини зі спільноти, про яку пишете;
- Беріть до уваги політико-правовий контекст.
Інструменти впровадження гендерночутливої журналістики
- Для балансу в матеріалах важливо мати декілька думок — за і проти — від експертів і експерток. Запросіть експерта-чоловіка «за», та експертку-жінку «проти» й навпаки;
- Не чекайте «жіночих» випусків і спеціального інфоприводу, щоб запросити героїню до студії;
- Використовуйте базу експерток із різних сфер і регіонів України «Спитай жінку!»;
- Уникайте кліше: «слабка стать», «жіночка» «панянка», «справжній чоловік», «чоловіча професія» тощо;
- Застосовуйте reversibility test або «метафору дзеркала»: опишіть чоловіка прикметниками, якими часто описують жінок (жіночка — чоловічок; красива гостя — красивий гість). Якщо цей опис недоречний для чоловіка, його так само не варто застосовувати й до жінок;
- Для позначення жінок і чоловіків використовуйте узагальнювальні та гендерно нейтральні слова, як-от «цех», «спільнота» і «студентство».