preloader
search-icon

Дайджест

Donbas Media Forum 2021: переосмислення нових реалій

Адаптація до сучасних викликів, боротьба з дезінформацією та новітні загрози для медіа – ключові теми Донбас Медіа Форуму 2021. Цьогоріч він відбувся у змішаному форматі: онлайн з елементами ток-шоу в телевізійній студії у Києві.

Головною метою заходу стало переосмислення ролі медіаспільноти з точки зору цінності. Дводенний форум зібрав понад 100 учасників та учасниць, 40 спікерів і 28 000 глядачів.

Традиційно офіційним партнером Донбас Медіа Форуму стало Представництво Європейського Союзу в Україні. Завдяки підтримці ЄС до заходу долучилися експерти з Чехії та Естонії.

З вітальним словом на відкритті заходу виступив і Посол ЄС Матті Маасікас, який наголосив на важливості медійної та інформаційної грамотності (відеозапис виступу).

Однією з ключових тем дискусій на цьогорічному Донбас Медіа Форумі стало питання протидії маніпуляціям та дезінформації у соцмережах.

Ділимося ключовими тезами, які розповіли українські та іноземні спікери:
  1. Дезінформація в соцмережах — не нове явище. Обов’язок журналістів — навчити наступне покоління вимагати якісніших медіа, контенту та контролю над інформаційними джерелами, — Дмитро Теперик, головний виконавчий директор Міжнародного центру оборони та безпеки (ICDS), програмний директор "Resilient Ukraine" (Естонія).
  1. Для інформації важлива її автентичність. Важливо показувати людям автора чи авторку конкретної статті, конкретні імена блогерів або журналістів. Громадськість охочіше віритиме людині, яку знає, ніж анонімному джерелу, — Адам Сибера, аналітик програми Kremlin Watch Центру європейських цінностей для політики безпеки (Чехія).
  1. У соцмережах не можна довіряти інформації, якою б популярною вона не була. Значна частина аудиторії в соцмережах — боти. Завдяки їм можна вивести тему в тренди й про неї будуть писати, — Віталій Рибак, аналітик «Інтернюз-Україна».

  2. Дезінформатори вибирають емоційний тригер, вивчають його, розробляють меседжі та закидують на цільову аудиторію. Вона заводиться і дезінформатори притихають. Але ця хвиля вже несеться сама по собі. Це принцип дезінформації й соцмережі цьому сприяють, — Роман Кульчинський, головний редактор Texty.org.ua.

  3. Українські медіа не повинні загравати з соцмережами та анонімними джерелами інформації з них. Якщо ми довіряємо таким джерелам, то даємо такий заклик і аудиторії. Не треба піддаватися цій спокусі, — Євгенія Моторевська, головна редакторка hromadske.

  4. Один із варіантів боротьби з дезінформацією — державне регулювання. Це непопулярна думка, адже інтернет хочеться бачити вільним простором. Але на прикладі України видно, що це є загроза національній безпеці, й вона йде з соцмереж, — Ярополк Бриних, представник Американської Асоціації Юристів Ініціатива з Верховенства Права в Україні/American Bar Association Rule of Law Initiative (ABA ROLI).

Як не потрапити на гачок маніпуляцій та не стати жертвою дезінформаторів? Декілька порад від спікерів форуму:

  • Відповідально користуйтеся соцмережами;
  • Завжди перевіряйте отриману інформацію;
  • Звертайте увагу на те, хто автор статті чи публікації;
  • Критично ставтеся до надмірно емоційних публікацій;
  • Розвивайте навички медіаграмотності та критичного мислення;
  • Обирайте інформацію з перевірених ЗМІ, а не соцмереж.

Більше висновків читайте у статті від Інтернет Свободи.


Програми та проєкти Європейського Союзу в Україні, інституції ЄС, терміни для акредитації медіа, умови публікування коментарів, практичні поради та корисні контакти – уся інформація зібрана в посібнику ЄС для журналістів.

Цей захід підготовлений за підтримки Європейського Союзу. Його зміст є виключною відповідальністю організаторів і не обов'язково відображає погляди Європейського Союзу.