preloader
Увійти
search-icon

Вуличне мистецтво проти дезінформації

Артіфейк

виклик

Логічні факти в тіні емоційних фейків

Слово «фейк» міцно увійшло в наше повсякденне життя: у 2020 р. вже 77% українців знали про існування дезінформації в медіа. Проте 58% з них не вважали це серйозною проблемою, а 62% були переконані у власній здатності розпізнати неправдиву новину. Ця впевненість не підтвердилася практичним тестом, який проводили соціологи. Результати показали, що у 2020 р. лише 3% українців спроможні безпомилково відрізнити фейк від достовірного повідомлення (у 2019 р. таких було 11%). За умов потужної інформаційної війни Росії проти України, такі дані є особливо загрозливими.

Інші країни східної Європи також перебувають під постійним прицілом кремлівської машини пропаганди. Так, у Польщі проросійські вкиди спекулюють на темах вакцин, ЛГБТ, біженців та українських мігрантів. У Вірменії активність кремлівської пропаганди різко зросла у зв'язку з пандемією COVID-19 та війною у Карабаху.

Логічне та раціональне розвінчування дезінформації зазвичай отримує значно менше охоплення, ніж самі фейки, наповнені емоціями. Відтак, робота фактчекерів не завжди є достатньо ефективною і помітною у суспільному просторі. А саме «помітність» правди — це захисний щит від гібридних атак РФ.

рішення

Антифейкове мистецтво, яке неможливо не помітити

Разом із польською фундацією Art Transparent та вірменською асоціацією Audiovisual Reporters ми створили міжнародний мистецький проєкт ARTIFAKE. Нестандартні та креативні інструменти вуличного мистецтва стали на захист інфопростору.

48 відібраних митців взяли участь в онлайн-резиденції, де за допомогою експертів відкривали для себе проблему фейків та методів боротьби з ними. Отримані знання креатори пропустили через власне художнє світосприйняття. Після цього вони запропонували ескізи артоб'єктів, які за допомогою візуального мистецтва розкриють тему дезінформації.

Загалом, митці реалізували 9 концепцій. Міста для їхнього розміщення обирали самі жителі громад країн-учасниць. В Україні ми зосередилися на східних та південних регіонах, оскільки саме вони є найбільш вразливими до кремлівської пропаганди. Відкрите голосування у Facebook та Instagram виявило переможців. Ними стали міста Токмак, Бахмут та Каховка, де в результаті з’явилися мурали про медіаграмотність.

Створення ще двох муралів було заплановано у Біляївці Одеської області та Рубіжному Луганської області. На жаль, цей процес довелося заморозити через початок широкомасштабного вторгнення РФ в Україну 24 лютого 2022 р.

Щоби підтримати українських дітей під час війни, команда проєкту організувала для них арттерапію онлайн. 31 школяр навчився проживати негативні емоції за допомогою креативу.

Вірменські колеги створили мистецькі об’єкти у Гюмрі, Артіку та Мецаморі, а польські – у Вроцлаві.

Паралельно ми запустили тематичний сайт, де можна пройти швидкий тест на медіаграмотність та розвинути власні навички критичного мислення. Окрім стріт-арту, ми розробили комікс про маніпуляції в медіа «АРТІ VS ФЕЙК ч.1 Фабрика новин».

результат

Мистецтво розкрило проблему фейків для 4 млн людей

Загальне медійне охоплення проєкту в Україні склало понад 3,4 млн осіб. 258,500 українців у місцевих громадах були поінформовані про арт-проєкти у їхніх містах. Факт того, що місцеві жителі побачили користь та переваги від створених в межах проєкту артоб’єктів в Україні, підтверджено дослідженням компанії Umbrella.

Дописи з відкритим голосуванням із вибору українських міст-учасників проєкту органічно охопили понад 200,000 користувачів, з яких понад 12,000 проголосували.

Охоплення польських громадян склало близько 400,000 людей, які дізналися про події із медіа Вроцлава чи відвідали мистецькі об’єкти самостійно. У Вірменії проєкт охопив 200,000 осіб.

Майже 6000 користувачів пройшли онлайн-тест із медіаграмотності. Середній показник правильних відповідей склав 78,2%.

Комікс «АРТІ VS ФЕЙК» було опубліковано у вільному доступі 5-ма мовами: англійська, українська, польська, вірменська та російська. Він переміг у номінації «Свобода медіа та відповідальне інформування» престижного конкурсу Emerging Europe Awards. Організатори високо оцінили креативний підхід у перетворенні коміксу на інструмент медіаграмотності.

Основні результати проєкту ARTIFAKE було презентовано на пресконференції 21-го жовтня 2021 р. в пресцентрі УКРІНФОРМ у Києві.