19 грудня у Житомирі за підтримки Програми USAID «РАДА: наступне покоління» відбувся відкритий діалог Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, під час якого учасники обговорили такі суспільно значимі теми, як адміністративно-територіальний устрій та виборче законодавство в умовах війни та повоєнного періоду.
«Оскільки це безпосередньо стосується місцевого самоврядування, то правильно починати обговорювати це з представниками місцевого самоврядуванням. І Житомир – це перший регіон, в якому ми проводимо таке обговорення. Ми трохи втратили практику регіональних публічних консультацій під час повномасштабного вторгнення, але зараз ми її відновлюємо. Підняті сьогодні питання потребують дуже ретельного доопрацювання у максимально публічний спосіб», – заявив народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Віталій Безгін.
У заході, окрім народних депутатів України та членів Комітету, взяли участь представники місцевої влади, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, асоціацій органів місцевого самоврядування, Центральної виборчої комісії, експертного й громадського середовища тощо.
Разом учасники обговорили широке коло проблемних та дискусійних питань:
Голова підкомітету Віталій Безгін вважає, що адміністративно-територіальний устрій доведеться корегувати. За його словами, по-перше, укрупнення – це загальносвітова тенденція, яка допомагає громадам надавати якісні послуги громадянам. По-друге, потрібно зважати на нову безпекову та економічну реальність в Україні: «Ми розуміємо, що потрібно корегувати будь-які дії в залежності від економічного потенціалу тієї чи іншої території. Тобто якщо громада знищена вщент чи залежала від конкретного підприємства, яке тепер зруйноване, то їй вкрай проблематично буде в подальшому забезпечувати життєдіяльність своїх громадян. Держава має відповідати на такі виклики. У нас була непроста дискусія, але ми зрозуміли, що ключовим критерієм щодо різних підходів і типологій територій буде питання безпеки, зокрема відстані від кордонів з росією і білоруссю, що є зонами підвищеної небезпеки».
Представники асоціацій органів місцевого самоврядування не висловлювали заперечень щодо обговорюваних змін, однак просили їх тісно координувати з місцевим самоврядуванням, аби уникнути несподіванок. Також серед побажань виконавчого директора «Всеукраїнської асоціації громад» Івана Слободяника – завчасно попереджати про зміни. Експерти також підтримали наміри Комітету законодавчо врегулювати питання адміністративно-територіального устрою. Представники Проєкту «ГОВЕРЛА» окреслили коло дискусійних питань, а також надали свої рекомендації щодо постановки цілей і впровадження корекції устрою.
Консультантка Проєкту Олена Бойко зазначила: «Важливим є прийняття законопроєкту №8263. Далі ми чекаємо завершення дії воєнного стану та змін до Конституції в частині децентралізації, і ось тоді законопроєкт №4664 набуде актуальності і повноцінності».
Обговорюючи питання виборів, член Центральної виборчої комісії Сергій Постівий нинішніми проблемами вважає відсутність оновленого обліку виборців, питання внутрішньо переміщених осіб, руйнування «виборчої» інфраструктури, неточності щодо адрес в державному реєстрі виборців, зміни адміністративно-територіальних меж та фінансування виборів. З огляду на всі ці виклики він запропонував розглянути варіант збільшення строку для проведення виборів у післявоєнний період, «аби зробити ці строки більш реалістичними, адекватними, щоб і органи місцевого самоврядування мали можливість поновити свої реєстри громад».
На це народна депутатка України та голова підкомітету з питань виборів, референдумів та інших форм безпосередньої демократії Аліна Загоруйко відповіла, що «у залежності від територіальної громади строки призначення, проведення й організації виборів у післявоєнний період будуть відрізнятися. Одна справа провести вибори у громаді, яку війна прямо не зачепила, де вціліла інфраструктура, й загалом все нормально – там ми будемо намагатися вкластися у звичні строки. Якщо ж ми говоримо про території, які зазнали суттєвих втрат, де інфраструктура сильно пошкоджена, це вже мають бути зовсім інші строки».
В обговоренні активно брали участь громадське та експертне середовище. Представник «Громадянської мережі «ОПОРА» Павло Романюк зазначив, що кількість виборців та їхнє переміщення є ключовим для виборчого процесу, оскільки це навіть могло б впливати на розподілення парламентських мандатів по регіонах. Експерти наголосили, що для предметного обговорення майбутніх виборів вкрай важливо спершу точно визначити та верифікувати виборців, що в умовах воєнного стану є складним завданням.
Водночас виконавчий директор Центру дослідження верховенства права НаУКМА Володимир Венгер висловив думку, що критерії проведення виборів в регіонах України не мають бути універсальними й повинні зважати не тільки на безпекову ситуацію, а й особливості адміністративно-територіального устрою та роботи органів місцевого самоврядування. Також, на його думку, під час підготовки до виборів критично важливо забезпечити справедливі умови політичної конкуренції: «Якщо виборчий процес триває два місяці фактично, то ця політична конкуренція повинна відновитися за кілька місяців до початку виборчого процесу, аби всі охочі могли взяти участь не тільки у виборчій агітації, а фактично у постановці проблематики кожної громади».
Голова підкомітету Аліна Загоруйко подякувала всім за обговорення та закликала учасників долучатися до пошуків шляхів вирішення озвучених проблемних питань: «Я переконана, що все сьогодні обговорене знайде відображення у наших законодавчих ініціативах. Ми завжди готові до такого діалогу і, сподіваюся, продовжимо його в інших регіонах».
Переглянути відеозапис відкритого діалогу в Житомирі можна за цим посиланням.
Програма USAID «РАДА: наступне покоління» активно залучає громадян та інших стейкголдерів до процесу ухвалення рішень, оскільки це є однією з ознак країн розвиненої демократії та сприяє підвищенню ефективності й довіри до владних рішень.