preloader
Увійти
search-icon

IREX

Медіа та війна: підтримка у 2022-му

виклик

Українські журналісти — в епіцентрі повномасштабної війни

З перших днів повномасштабного вторгнення українські медіа 24/7 перебувають на передовій боротьби проти російської агресії. Завдяки їхній мужності та професійності про злочини Росії дізнались українці та ввесь світ. Водночас самі журналісти постраждали від війни, так само як і решта громадян України. Психологічне навантаження є однією з найбільших проблем, з якою стикаються 61,44% редакцій. Багато медійників в Україні покинули свої домівки й переїхали в безпечніші місця. Перебування далеко від дому та в постійному інтенсивному потоці новин погіршує самопочуття журналістів і підвищує тривожність.

За дослідженням КЖЕ, у 58 % журналістів повністю або частково виникали складнощі в роботі під час висвітлення тем, пов'язаних із війною, 19 % потребували експертної та 8 % — психологічної підтримки.

3-го березня 2022-го Міністерство оборони України видало наказ, який регламентує роботу журналістів під час воєнного стану. Важливо було зрозуміти нові правила, заборони, можливі небезпеки та як опановувати себе в кризових ситуаціях.

Попри шок, переживання та невідомість, ми усвідомлювали, що маємо застосувати нашу експертизу та можливості, аби допомогти українським медіа, які тримають важливий інформаційний фронт.

рішення

Ресурси та знання — для ефективної роботи медіа

За сприяння Ради міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) наша команда надала різносторонню підтримку українським журналістам, котрі були змушені працювати в умовах війни, бойових дій та стресу.

Так, ми провели серію вебінарів про важливі аспекти для якісної та безпечної роботи журналістів. Серед спікерів були відомі медійники, журналісти, активісти та громадські діячі:

  • Тетяна Трощинська, головна редакторка Громадського радіо, розповіла, як це — бути журналістом під час війни. 
  • Сергій Мовчан, експерт Української Гельсінської групи, дав поради щодо документування воєнних злочинів рф і розказав, як це допоможе на майбутніх судах. 
  • Альона Романюк, медіаконсультантка, журналістка і фактчекерка, поділилася тим, як працювати з інформацією під час війни, що потрібно знати про фейки та їхнє викриття, як поширюються плітки та як викривати дезінформацію.

Ми також усвідомлювали важливість кіберборотьби з ворогом, тому захистили 30 локальних медіа від можливих DDoS атак, встановивши їм софт Deflect. Крім того, ці медіа змогли отримати загальну перевірку своєї онлайн-безпеки та прослухати 3 вебінари від дослідника-аналітика Atlantic Council's DFRLab Романа Осадчука. На лекціях він обговорив захист особистих і професійних даних, коректне налаштування гаджетів, приватність у мережі тощо. А Павло Бєлоусов, експерт із цифрової безпеки «Інтерньюз-Україна», розповів про DDoS атаки та як із ними боротися.

Окремо ми провели психологічні консультації для 20 журналістів. Команда скооперувалася з Асоціацією психологічного консультування та травмотерапії, щоби провести 3 вебінари та 20 скринінгових сесій для українських журналістів. Крім того, експерти Асоціації допомогли підготувати посібник із психічного здоров'я для медійників. Усі матеріали про ментального здоров`я охопили майже 600,000 користувачів.

На вебінарах ми обговорювали синдром свідка та ПТСР у журналістів, збереження балансу в журналістиці, особливості роботи з людьми, постраждалими від війни, ділилися особистими досвідами та переживаннями.

результат

Допомогли українським медіа пройти турбулентний період

Зрештою нам вдалося:

  1. провести 9 вебінарів про роботу журналістів в умовах війни, цифрову безпеку та ментальне здоров'я, які відвідали понад 500 учасників. А згодом видати посібник для журналістів на цю тему;
  2. створити інформаційні матеріали щодо цифрової безпеки та найкращих практик безпечної роботи журналістів на окупованих територіях;
  3. надати понад 70-м релокованим журналістам, які працювали біля лінії фронту у 8 областях України, засоби персонального захисту, камери, ноутбуки, телефони, захисні шоломи та інше спорядження на 420,000 грн. Так медіа змогли відновити свою роботу на новому місці.

Понад 28,000 глядачів переглянули наш відеоексплейнер про належне документування воєнних злочинів на основі лекції Сергія Мовчана. Завдяки конкурсу спецпроєктів ми підтримали медіа фінансово та розширили їхні можливості створити високоякісні мультимедійні матеріали. 5 медіа з Херсона, Запоріжжя та Харкова створили та опублікували 72 інформативних матеріали про перебування людей в окупації чи їхню адаптацію до життя в прифронтових зонах.

Наприклад, спецпроєкт телеканалу «Херсон Плюс» переглянули 1,094,373 рази. Увагу аудиторії привернула історія про «херсонських робінзонів» — людей, які переховувалися від окупаційної адміністрації в руслі Дніпра. Херсонський тележурналіст Геннадій разом із сім'єю жив у лоні природи у важкодоступній місцевості. Для них втеча подалі від людей стала порятунком від можливого терору.

Події та новини

Подія
«Антибот»: як викривати інформаційні маніпуляції?

16–18 березня у Києві відбудеться тренінг «Антибот: як викривати інформаційні маніпуляції». Участь безкоштовна.

Схожі проєкти

project-image

УКРАЇНА+

Розповіли суспільству про надзвичайні вчинки звичайних українців. Понад 100 матеріалів сформували новий порядок денний для медіа – з новими цінностями та орієнтирами. Реалізували проект «Сусіди» – мультимедійні історії про повсякденне життя людей з України, Грузії та Молдови.

project-image

Журналістика рішень

Допомогли створити понад 180 матеріалів у напрямі журналістики рішень. 194 журналісти взяли участь у наших тренінгах і вебінарах. А перший в Україні онлайн-форум із ЖР отримав майже 40 000 переглядів у Facebook.

project-image

Український регіональний медіагайд

Перший у своєму роді англомовний звіт про регіональну медіасферу України. В основі аналізу – огляд понад 500 локальних видань по всій Україні.