Пропаганда, що поглиблює прірву у взаєморозумінні, – результати моніторингу ЗМІ країн Східного Партнерства та Росії

Моніторинг ЗМІ шести країн Східного партнерства та Росії проводився з 6 червня по 3 липня 2016 в рамках проекту "Спільні зусилля і професійні знання з протидії пропаганді", підтриманого Міністерством закордонних справ Чехії і Секретаріатом Форуму громадянського суспільства Східного партнерства та здійсненого Єреванським прес-клубом у партнерстві з Інтерньюз-Україна, МЕМО 98 (Словаччина), Незалежним Центром журналістики (Молдова), Хартією журналістської етики Грузії, Білоруської Асоціацією журналістів і групою азербайджанських експертів.

Автори проекту виходили з того, що інформаційний простір країн Східного партнерства в певній мірі залишається єдиним, і пропагандистський контент поширюється в ньому як сам по собі (це обумовлено, перш за все, історичними зв'язками і відносною відсутністю мовних бар'єрів), так і в результаті цілеспрямованих дій зацікавлених структур. При цьому домінуючу роль на пострадянському інформаційному просторі в цілому, природно, відіграють російські ЗМІ. Сказане, перш за все, стосується федеральних телеканалів, які є важливими гравцем медійної сфери більшості колишніх радянських республік, і пропагандистська складова їх передач істотно впливає на громадську думку, зокрема, країн Східного партнерства. Ця обставина набуває ще більшого значення з огляду на відсутність рівноцінного інформаційного обміну між країнами СП, і в результаті уявлення одна про одну вони значною мірою отримують опосередковано – через російські ЗМІ.

Для цілей даного дослідження під "пропагандою" розумілася медіа-продукція, яка:

  • Містить мову ворожнечі, елементи дискримінації, расизму, шовінізму, героїзує війну або тероризм, поширює ксенофобію;
  • Наполегливо і послідовно представляє суперечливі теми в односторонньому ключі, сприяючи їх стереотипному сприйняттю;
  • Маніпулює фактами на догоду політичним цілям;
  • Експлуатує теми, що представляють суспільно значимий інтерес, користуючись довірою людей до ЗМІ в цілому і до журналістики, зокрема.

Дослідження було зосереджено на відстеженні та визначенні потенційного впливу на місцеву аудиторію, умовно кажучи, "мандрівних" пропагандистських месиджів (стереотипів, наративів), які часто потрапляють в інформаційний простір, в тому числі в ЗМІ країн Східного партнерства саме з федеральних каналів Росії або під впливом їх контенту.

Після консультацій з медіа-експертами для моніторингу були виявлено 44 найбільш широко розповсюджені месиджі, особливо актуальні  у період проведення дослідження.

 

Read and download the results of monitoring here :

 

 

Онлайн версію результатів дослідження російською читайте та завантажуйте тут: