Проект «Громадянський моніторинг політичного фінансування – інформаційна кампанія»

Проект «Громадянський моніторинг політичного фінансування – інформаційна кампанія» проводився з метою максимального інформування громадян України про джерела фінансування, реальні бюджети і основні статті витрат кандидатів у народні депутати під час виборчої кампанії до Верховної Ради України 2012 року. Одним із ключових завдань проекту було сприяти розголосу та популяризації результатів двох моніторингів – 1) польові витрати політиків на виборчу кампанію (здійснювала Громадянська мережа ОПОРА ) та 2) інвестиції в агітацію за посередництва ЗМІ (проводив Комітет «Рівність можливостей»).
Інформаційно-просвітницька кампанія моніторингу фінансових витрат кандидатів під гаслом «Світло і тінь політичного фінансування в Україні», яку проводила МГО «Інтерньюз-Україна» складалася з декількох етапів. На початку кампанії була розроблена її назва «Звідки?» та логотип. Назва «Звідки» та знак запитання «?» у вигляді «гачку» стали символічною візитівкою кампанії. Адже якщо кандидат у народні депутати не відповідає на запитання, звідки у нього гроші, значить йому є що приховувати, а якщо є що приховувати, значить він залежний від когось, крім виборців, і виборцям варто замислитись, чи гідний такий обранець їх голосу.

Для підвищення обізнаності громадян про результати фінансових моніторингів, перебіг інформаційно-просвітницької кампанії «Звідки» та поширення тематичних інформаційних матеріалів проекту  працювала сторінка у Фейсбук.

Для представлення результатів фінансового моніторингу було організовано дві прес-конференції. На прес-конференції «Скільки реально політики витрачають на вибори?», що відбулася 8 жовтня 2012 року, представники громадських організацій презентували перші результати моніторингу фінансових витрат кандидатів у народні депутати. 27 листопада 2012 року під час прес-конференції на тему «Виборча математика, або скільки реально витратили кандидати?» експерти представили вже фінальні результати моніторингу та розповіли  про найбільші статті витрат кампанії кандидатів, що стали запорукою їх успіху.

На завершення кампанії були оприлюднені рекомендації щодо необхідних законодавчих змін задля забезпечення прозорості та довіри до виборчих коштів.

Основною стратегічною метою громадянського суспільства є сприяння чесному і прозорому проведенню виборів. Для цього критичне і прискіпливе око громадськості має дивитися на виборчу кампанію з різних ракурсів, і контроль за фінансами у політичній боротьбі є одним з них. Джерела фінансування виборчих кампаній кандидатів мають бути хоча б настільки прозорими й відкритими, як і фінансово-матеріальний стан кандидатів та їх автобіографії. Закритість джерел фінансування політичних кампаній спричиняє необмежену політичну корупцію.

Дати реалізації проекту: серпень – грудень 2012

Джерело фінансування: Міжнародний фонд виборчих систем (IFES)